Osaajapula vaivaa Suomea – asiantuntija neuvoo, miten yrityksen kannattaa brändätä itsensä menestyäkseen taloudellisesti
Työnantajabrändäys on Suomenkin työmarkkinoilla tärkeä strateginen menestyksen avain. Sen lisäksi, että parhaat yritysbrändit houkuttelevat parhaimpia osaajia, ne menestyvät todennäköisemmin myös taloudellisesti.
Suomea vaivaa tällä hetkellä paha työvoima- ja osaajapula. Niistä jälkimmäinen tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä, että työnantaja ja työnhakija eivät syystä tai toisesta kohtaa toisiaan.
Lue myös: MTV väänsi rautalangasta: Minne työvoima on kadonnut? Tästä syystä Suomessa on huutava osaajapula
Työ- ja elinkeinoministeriöstä sanotaan MTV Uutisille, että toimialojen sisälläkin on suuria eroja työvoiman saatavuudessa: toisten yritysten on helppo löytää osaavaa työvoimaa, kun taas toiset eivät tahdo löytää etsimäänsä osaamista.
Alivaltiosihteeri Elina Pylkkänen muistuttaakin yritysten brändäyksen tärkeydestä osana osaajapulan kitkemistä.
– Hyvä ”työnantajaklangi” houkuttelee työnhakijoita. On tärkeää, että työpaikat ovat houkuttelevia, Pylkkänen toteaa MTV Uutisten haastattelussa.
Viestintäyrittäjä Marja Vesalan mukaan työnantajabrändäyksen taso vaihtelee Suomessa paljon.
Isommat yritykset ovat hänen mukaansa tiedostetaan brändäyksen merkityksen osana yrityksen strategiaa, mutta erityisesti pk-yrityksissä brändäyksen merkityksen hahmottaminen on osaltaan hakusessa.
– Nyt, kun olemme tilanteessa, jossa osaajia ei riitä kaikille, on kriittisen tärkeää, että yritykset kehittävät omaa veto- ja pitovoimaansa, Vesala ohjeistaa.
Juttu jatkuu infolaatikon jälkeen.
Vetovoima = Yritys houkuttelee uusia työntekijöitä ja työnhakijoita, joita se todella tarvitsee strategiansa toteuttamiseksi – ilman erillistä rekrytointiakin. Pitovoima = Yritys pystyy pitämään kiinni jo olemassa olevasta, nykyisestä henkilöstöstänsä. Tämä tarkoittaa pitkiä työuria samassa yrityksessä. |
Katso alla olevalta videolta: Miksi työnantajabrändäys on tärkeää?
Työantajabrändäys on myös taloudellinen investointi
Työnantajabrändäys on monen muun hyödyn lisäksi yrityksille taloudellinen investointi.
Kun yrityksen maine ja brändi ovat kunnossa, rahaa ei tarvitse käyttää esimerkiksi kalliisiin rekrytointikampanjoihin, sillä työnhakijat löytävät yritykset ilman sen erikoisempaa houkutteluakin – ehkä jopa jonoksi asti.
– Rekrytoinnillahan pyritään tavoittamaan aktiiviset työnhakijat, kun taas työnantajabrändin kautta halutaan puhutella myös passiivisia työnhakijoita, eli herättää kiinnostus ihmisissä, jotka eivät välttämättä edes tiedä, että haluaisivat vaihtaa työpaikkaa, Vesala havainnollistaa.
Osaava työvoima puolestaan mahdollistaa yrityksen ja koko Suomen talouden kasvun.
– On tärkeää, että työvoima on mahdollisimman kyvykästä ja tuottavaa, koska sehän tuottaa meille varsinaisesti talouskasvun, työ- ja elinkeinoministeriön Pylkkänen huomauttaa.
Juttu jatkuu videon jälkeen.
"Kun bändi on kunnossa, kikkakolmosia ei enää tarvita"
Etenkin nuoret työnhakijat ja -tekijät kiinnittävät nykypäivänä enenevissä määrin huomiota työssä viihtymiseen ja työpaikkakokemukseen.
Toki esimerkiksi peli-lounget, limonadeilla täytetyt jääkaapit ovat ”kivaa extraa”, mutta onnistunut brändi ei välttämättä vaadi eksklusiivisia hankintoja.
Esimerkkinä tällaisesta onnistuneesta suomalaisesta työnantajabrändistä Vesala mainitsee teknologia-, data- ja designkonserni Solitan.
– Se tekee hyvin työntekijälähtöistä brändäystä. He solitalainen He eivät tee sitä työpaikkajuhlien ja toimistokoirien tai vastaavanlaisen viestinnän kautta, vaan osaamisen ja työn kautta – ja se on hyvin houkuttelevaa ja koukuttavaa.
Vesala uskookin, että ”kikkakolmosten” sijaan nykypäivänä työnhakijat- ja työntekijät arvostavat brändiä, jonka keskiössä on hyvinvoiva työntekijä, jonka perustarpeista ja työuralla kehittymisestä pidetään työnantajan toimesta huolta.
– Ammattilaiset ovat kiinnostuneita siitä, että mitä työ sisältää, miten siinä voi kehittyä, mitä siinä voi oppia ja millainen työkulttuuri on: onko se hyvinvointia tukeva vai pahoinvointia lisäävä, Vesala kiteyttää.
– Hyvinvoiva työntekijä myös suosittelee työnantajaansa muille.
Katso myös nämä osaajapulaan liittyvät videojutut:
Uusimmat
-
19:16
Laki muuttuu: Osa vammaisista voi jäädä ilman palveluita – Pirkon arkeen iso muutos
-
19:02
Nyrkkeilyn supertähti lähetti Mike Tysonin kukistaneelle Jake Paulille suoran haasteen – "Mitä pystyt tekemään?"
-
19:01
Tärkkilän tilalla pyritään omavaraisuuteen – tämän erikoistutkija ottaisi opiksi
-
19:00
Atacms-päätös on karu herätys Putinille – Venäjä menetti yhden tärkeimmistä aseistaan
-
18:57
Tanssiraati kertoo, mikä saattaa ratkaista TTK-finaalin
-
18:45
Suomelle kyseenalainen "kunniamaininta" Bakun ilmastokokouksessa
-
18:31
Max Verstappen nousi kiusallisen F1-tilaston kärkeen
-
18:23
Ammattiliitto Pro varoittaa lakosta teknologiateollisuuteen
-
18:02
Shirly Karvinen kertoo sateiden aiheuttaneen jännitystä Bachelor Suomi -kuvauksissa: "Vesi tuli rakennuksiin sisään"
-
17:55
Yksityisen ensihoitoalan työriita kärjistyi – Tehy uhkaa lakolla
-
17:53
Autokorjaajan syyte öljytonnin kaatamisesta Maunulanpuroon kaatui hovioikeudessa
-
17:48
Palestiinalaisia auttava YK-järjestö korosti, ettei sen työlle löydy vaihtoehtoa
-
17:42
Kartat näyttävät: Näihin kohteisiin Ukraina yltäisi pitkän kantaman Atacms-ohjuksilla
-
17:30
Tämän tv-esiintymisen Sami Jauhojärvi olisi halunnut unohtaa – Haukkui siiderin voimalla Lordin euroviisuvoiton MTV Uutisille
-
17:25
Suomen Kuvalehden journalistipalkinto HS:n toimittaja Petja Pellille
-
17:16
Ilvekseltä ja Tapparalta jyrkkä kannanotto Tampereen derbyn väkivaltaisiin hulinoihin – "Sanktiot tulevat olemaan ankaria"
-
17:03
Kanavapaikat vaihtuvat antennitelevisioissa huomenna – saattaa aiheutua katkoksia
-
17:03
Mikaelin glögikikka ällistyttää: "Aivan uskomatonta!"
-
17:01
Julkkisten tietotoimisto -sarjassa tunnetut tähdet antavat vastauksia
-
16:42
Poliisilla usean partion tehtävä – mies liikkui aseen kanssa Saarijärven keskustassa
-
Lataa lisää