Kuiva asvaltti huhuilee vaihtamaan kesärenkaisiin. Mutta ovatko viime suven kumit vielä käyttökunnossa? Ja mitä tulee muistaa uusia ostettaessa?
Renkaan käyttöikää on vaikea arvioida, sillä siihen vaikuttaa moni tekijä: säilytys, käyttö, kuormitus, nopeus, paine, ajotyyli ja sääolot. Uusien kesärenkaiden osto tulee ajankohtaiseksi kuitenkin viimeistään silloin, kun muutaman suven palvelleissa kumeissa on selviä vaurioita tai renkaat ovat liian kuluneet.
– Kesärenkaiden kulutuspinnan lakisääteinen vähimmäissyvyys on 1,6 mm. Kulutuspinnan syvyyden voi tarkistaa laittamalla kahden euron kolikon pääuraan. Jos kolikon hopeareunus näkyy uran reunan yli, rengas on liian kulunut, opastaa rengasasiantuntija Mika Ahlstedt Vianorilta.
Laadukkaissa renkaissa on myös kulumisvaroitin, joka näyttää numeroin kuinka monta milliä uransyvyyttä on jäljellä. Kun pisarasymboli on kulunut pois, on aika vaihtaa uudet kesärenkaat.
– Loppuun asti renkaita ei kannata ajaa, vaan ne on hyvä uusia, kun kulutuspintaa on jäljellä 4 millimetriä. Liian kuluneilla renkailla kasvaa vesiliirron riski. Myös jarrutusmatka pitenee ja auto lähtee helpommin sivuluisuun, Ahlstedt jatkaa.
Vetorenkaat kuluvat noin kaksi kertaa nopeammin kuin vapaasti pyörivät. On myös hyvä muistaa, että jos rengas kuluu epätasaisesti vain joko sisä- tai ulko-olkapäältä, jokin on vialla. Usein olkapääalueen epänormaali kuluminen on merkki liian alhaisesta rengaspaineesta, vääristä ohjauskulmista tai kuluneista iskunvaimentimista.
Koolla on väliä
Rengaskaupoille lähdettäessä kannattaa miettiä, millaiseen käyttöön renkaat tulevat. Ajetaanko niillä päivittäin vai harvemmin ja millä tyylillä? Myös sitä voi pohtia, arvostaako renkaissa enemmän esimerkiksi hyvää vesikelin pitoa, hiljaisuutta vai edullisuutta. Hinta ja laatu kun kulkevat renkaissa käsi kädessä. Laadukas rengas kestää pidempään, kuluttaa polttoainetta vähemmän ja on turvallisempi valinta mm. märkäpidon osalta.
– Kaikkein tärkeintä on kuitenkin tarkistaa auton rekisteriotteesta tai vanhan renkaan sivupinnasta oikea rengaskoko. Renkaiden suositeltua kokoa voi kasvattaa, mutta se vaikuttaa heti auton ajo-ominaisuuksiin, sanoo Vianorin Hyrylän toimipaikan päällikkö Janne Määttä.
Leveän ja matalaprofiilisen renkaan ohjaustuntuma on kapeaa ja korkeaprofiilista rengasta parempi. Rengas siis reagoi kuljettajan liikkeisiin herkemmin. Tällainen rengas soveltuu erityisesti nopeaa ohjattavuutta ja urheilullisuutta kaipaavalle kuskille.
Leveä rengas taas reagoi herkemmin tien uriin, joten ajomukavuutta hakevalle kapea ja korkeaprofiilinen rengas voi olla parempi vaihtoehto. Kapeampi rengas on myös turvallisempi märillä teillä, sillä se syrjäyttää vettä altaan paremmin kuin leveä rengas.
Parhaan suorituskyvyn takaamiseksi etu- ja taka-akselille suositellaan samaa rengastyyppiä. Renkaiden erilaiset pintakuviot, rakenne sekä kuluneisuus voivat nimittäin vaikuttaa ajovakauteen ja auton käsiteltävyyteen.
Tasapainotuta pyörät samalla kun vaihdat kesärenkaat, sillä tasapainotus parantaa ajomukavuutta ja pidentää renkaiden käyttöikää. Muista tarkistaa myös vararenkaan kunto!
Pohjoismainen kesärengas toimii Suomen suvessa
Kitkarenkaita saa käyttää ympärivuotisesti, mutta Janne Määttä ei suosittele niitä kesäkeleille.
– Kitkarenkaiden kumi on pehmeämpää ja kuluu siksi kesällä nopeammin. Lisäksi kitkojen märkäpito on huono ja vesiliirtoriski kasvaa huomattavasti.
Rengaskirjo on valtava. Ennen ostopäätöstä kannattaa katsoa autolehtien rengastestejä ja myös valmistajien nettisivuilta löytyy tietoa. Kesärenkaat voi tilata myös netistä, mutta nettikaupoilla on syytä olla erityisen tarkkana.
– Suomessa kesärenkailla ajetaan laajalla lämpötilaskaalalla, räntäsateesta jopa yli kolmenkymmenen asteen helteisiin. Pohjoiseen kesään suunnatut ja pohjoisen olosuhteissa testatut sopivat tänne parhaiten. Ulkomailta tilattujen renkaiden kumiseos ei aina takaa karkeilla teillämme samanlaista turvallisuutta ja kestävyyttä, Määttä summaa.
Ja kun on tuliterät kumit alla, haluaa niiden toki palvelevan mahdollisimman pitkään. Aja rauhallisesti ja kovia kiihdytyksiä vältellen. Renkaiden käyttöikä pitenee myös, kun vaihdat etu- ja takarenkaat akselilta toiselle noin 8 000 – 10 000 ajokilometrin välein.
Lähde: Nokian Renkaat Oyj