Ostitko pieleen menneet lomalennot tätä kautta? Korvauksia tulee hakea tiettyyn päivämäärään mennessä

10:46img
KATSO MYÖS: Kuluttajaa voidaan johtaa harhaan – näissä asioissa kannattaa olla tarkkana
Julkaistu 25.10.2023 13:20

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Euroopan kuluttajakeskus kehottaa matkojaan matkatoimisto Uvet Nordic AB:lta ostaneita aktivoitumaan korvausvaatimusten suhteen.

Ruotsalainen matkatoimisto Uvet Nordic AB on asetettu selvitystilaan 8.3.2023. Euroopan kuluttajakeskus kertoo tiedotteessa käsitelleensä viime vuosina useita valituksia kuluttajilta, jotka ovat ostaneet lennon Uvet Nordicin omistamien, verkossa toimivien matkasivustojen kautta.

Valituksia on tullut erityisesti palauttamatta jääneestä kauppahinnasta, kun varattu lento ei olekaan toteutunut. Osa pettyneistä matkaajista odottaa edelleen maksunpalautusta yhtiöltä.

Yhtiö omistaa matkasivustot FlightFinder, Flygpoolen, Travelstore, Doodle, Airfinder, Farefinder ja Flyuvet. Sivuilla on voinut etsiä esimerkiksi lentoja. Osa sivustoista on sulkeutunut jo aiemmin. 

Lue myös: Huijari soitti vahingossa amerikkalaispoliisille – kuuntele tallenne puhelusta, joka vilisee vaaran merkkejä: "Sulje luuri heti"

Näin esität korvausvaatimuksen

Selvitystila tarkoittaa sitä, että yhtiön varallisuusasema selvitetään, mahdollinen omaisuusmäärä muutetaan rahaksi ja velat maksetaan. Lopulta yritys poistetaan rekisteristä ja se lakkaa olemasta. Menettelyä hoitaa selvitysmies.

Kuluttajat voivat nyt esittää korvausvaatimuksensa.

Jos sinulla on vaatimuksia, toimi näin:

  • Korvausvaatimus tulee kirjoittaa ruotsiksi tai englanniksi. Hyödynnä tarvittaessa verkosta löytyviä maksuttomia käännöskoneita. Euroopan kuluttajakeskus tarjoaa myös valitusmalleja, joista saa apua vaatimuksen laatimiseen.

  • Ilmoita vaatimuksessasi vaatimasi summa, vaatimuksen perustelut sekä yhteystietosi, jotta selvitysmies voi olla sinuun yhteydessä tarvittaessa. Liitä vaatimukseesi myös asiaa koskevat asiakirjat, kuten tilausvahvistus ja maksukuitti. 

  • Vaatimus tulee esittää viimeistään 12.12.2023. Lähetä se sähköpostitse selvitysmies Peter Kullgrenille osoitteeseen peter.kullgren[at]lindahl.se.

  • Jos maksoit matkan esimerkiksi luottokortilla, voit vaatia rahanpalautusta suoraan luotonantajaltasi. 

Yrityksen selvitystila on kesken. Tämän takia ei ole tiedossa, pystyykö se maksamaan velkansa. Jos yhtiön varat eivät riitä kaikkien velkojen maksuun, selvitysmies hakee yhtiön asettamista konkurssiin.

Kuluttajakeskus kehottaakin muistamaan, että konkurssipesän jaettavista varoista ei välttämättä riitä osuutta kaikille velkojille.

Lue myös: Lankesitko sinäkin? Helsinkiläistä kivijalkakauppaa ei ollut olemassakaan

Lue myös: Tilausongelmia selvittänyt Laura sai Klarnalta hyvin hämmentävän viestin

Katso myös: Millainen sähkösopimus kuluttajan nyt kannattaa ottaa? 

4:33img

MTV Uutiset selvitti, millainen sähkösopimus kannattaa valita.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: Euroopan kuluttajakeskus

Tuoreimmat aiheesta

Matkailu