Euroopan kuluttajakeskus varoittaa nettipalvelusta: "2 minuutin terveystarkastelun" seurauksena yllätyslasku

Euroopan kuluttajakeskus varoittaa sivustoista, joilla täytetty terveysarviointi johtaakin laskutusrumbaan.

Euroopan kuluttajakeskus kertoo tiedotteessaan, että keskukseen on tullut loppukesän 2024 aikana kymmenkunta yhteydenottoa suomenkielisestä terveysarviopalvelusta. Palvelu maksaa, mutta maksullisuus ei käy selkeästi ilmi.

Parin minuutin kysely tuottaa laskun

Kuluttajat ovat päätyneet vastaamaan terveysarviokyselyyn esimerkiksi sosiaalisessa mediassa näkemänsä mainoksen kautta. 

Kyselyssä käyttäjä vastaa itseään koskeviin kysymyksiin. Päätteeksi sähköpostiin saapuu lasku, terveysarvio ja muuta terveysaiheista aineistoa. 

Pääsääntöisesti kuluttajat ovat ensin saaneet palveluntarjoajalta 59 euron suuruisen laskun, jolle on annettu kymmenen päivää maksuaikaa. Jos kuluttaja ei ole maksanut tässä ajassa, loppusumma on kasvanut 79 euroon.

"Aika käy vähiin, kehosi kutsuu sinua vaihtamaan vaihteita..."

Palveluntarjoaja ilmoittaa Euroopan kuluttajakeskuksen tiedotteen mukaan olevansa unkarilainen elinkeinonharjoittaja, mutta tälle ei ole saatu vahvistusta.

Kysely on ollut toiminnassa ainakin osoitteissa Terveysarvio.com, Terveysarvios.com ja Terveysarviointi.com. Sivuista ainakaan Terveysarvio.com ei enää toimi. 

Esimerkiksi Terveysarviointi.comissa käytetty kieli on kankeaa ja vaikuttaa käännökseltä.

– Olet aloittamassa terveellisempää ja onnellisempaa elämäntapaa. Nykypäivän nopeatempoisessa maailmassa stressi, yksitoikkoiset rutiinit ja istumatyön tavat hallitsevat. Aika käy vähiin, kehosi kutsuu sinua vaihtamaan vaihteita ja lähtemään matkalle, jossa hyvinvoinnin priorisointi ei ole pelkkä toive vaan pakottava välttämättömyys, sivustolla todetaan.

Verkkosivujen mukaan palveluntarjoaja tarjoaa "yksilöllisiä ja henkilökohtaisia terveysarviointeja". Maksullisuus ei kuitenkaan käy selkeästi ilmi: 79,99 euron hinta kerrotaan terveyskyselyn ensimmäisellä sivulla vain pienellä kirjasinkoolla. 

Jos verkkosivulle päätyy somemainoksen kautta, ehtojen hyväksymistä koskeva valintaruutu saattaa olla valmiiksi rastitettu.

"Omista henkilökohtaisista tiedoista on todellakin syytä pitää kiinni"

Terveysarviopalvelu osa laajempaa ilmiötä.

– Terveysarviopalvelu kuuluu samaan ilmiöluokkaan autonhinta-arviopalvelun kanssa, josta vielä äskettäin saimme satoja yhteydenottoja kuluttajilta. Omista henkilökohtaisista tiedoista on todellakin syytä pitää kiinni, eikä niitä ikinä kannata syöttää itselleen vieraaseen palveluun, neuvoo johtava asiantuntija Oskari Stenius Euroopan kuluttajakeskuksesta.

Kuluttajansuojalain mukaan elinkeinonharjoittajan on varmistettava, että kuluttaja nimenomaisesti hyväksyy verkkokauppatilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden. Nyt valituksia poikineessa terveysarviopalvelussa tilausnäppäimen yhteydessä olevasta näkymästä ei ilmene selkeästi ja yksiselitteisesti, että palvelu maksaa.

Kuluttajan maksuvelvollisuus ei voi perustua valintaruutuun, joka on jo rastitettu kuluttajan puolesta.

Koska palveluntarjoaja ei ole varmistanut, että kuluttaja hyväksyy maksuvelvollisuuden, tilaus ei sido kuluttajaa.

Toimi näin, jos olet täyttänyt terveysarviokyselyn

  • Tee yritykselle kirjallinen valitus mahdollisimman pian, viimeistään vuoden kuluttua tilauksen tekemisestä. Voit kirjoittaa valituksen suomen kielellä ja lähettää sen eteenpäin palveluntarjoajan verkkosivuilta löytyvän yhteydenottolomakkeen kautta. Totea valituksessasi, että koska palveluntarjoaja ei ollut varmistanut, että hyväksyit tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden, sinulla on oikeus perua tilaus.
  • Ota valokuva tai ruutukaappaus yhteydenottolomakkeen kautta lähetettävästä viestistä ennen sen lähetystä. Säilytä valituksesi ja yritykseltä mahdollisesti tuleva vastaus.
  • Kun olet ilmoittanut tilauksen perumisesta, sinun ei tarvitse maksaa mahdollista laskua. Jos olet jo maksanut laskun, palveluntarjoajan on palautettava maksu sinulle viimeistään 30 päivän kuluttua kaupan perumisesta.
  • Ota yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen, jos palveluntarjoaja siirtää laskun perintätoimiston perittäväksi valituksestasi huolimatta. Ilmoita perintätoimistolle, että kyse on aiheettomasta perinnästä – voit käyttää valituksen tekemisessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston Reklamaatioapuria.

Katso myös: Kuluttajaa voidaan johtaa harhaan - Kuluttajaliiton pääsihteeri kertoo, missä asioissa kannattaa olla tarkkana

Lue myös:

    Uusimmat