MM-rallin kuljettajamarkkinoilla alkaa olla jokasyksyiseen tapaan taas kuhinaa, ja räväkimmät otsikot on toistaiseksi nähty Sébastien Ogierin ympärillä. Kahdeksankertaisen maailmanmestarin Hyundai-siirrolla voisi olla kaksi suomalaisittainkin tuntuvaa seurausta, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.
LUE MYÖS: Tekeekö Sebastien Ogier kovan ratkaisun? Jari-Matti Latvala antaa rehellisen arvionsa
LUE MYÖS: Katseet Kalle Rovanperässä – kolme nimeä kuumensi MM-rallin kuskimarkkinat: "Heidän päätöksiään pitää ensin odotella"
Sébastien Ogierin tulevaisuudella on spekuloitu ahkeraan sen jälkeen, kun saksalainen Motorsport Aktuell maalaili elokuun alussa, että kahdeksankertainen maailmanmestari voisi hyvin siirtyä neljän Toyotalla viettämänsä vuoden jälkeen ensi kaudeksi Hyundaille.
Siirto olisi toteutuessaan järisyttävä, muttei niinkään yllättävä.
Münchenissä Andrea-vaimonsa ja 7-vuotiaan Tim-poikansa kanssa asuvalla Ogierilla, 39, olisi ainakin nykyistä rutkasti lyhyempi matka työpaikalle. Hyundain tehdas Alzenaussa on maantietä pitkin alle 400 kilometrin päässä, ja lentäen siivun taittaa vajaassa tunnissa.
Toyotan tehtaalle Jyväskylään on linnuntietä 1 800 kilometriä.
Ja vaikka Ogier tuskin tekee päätöksiään vain rahan perusteella, voisi kuvitella, että siirron toteutuessa korvaus olisi vähintäänkin kohdallaan.
Hyundain kannalta Ogierin pestaamiseen, kovallakin palkalla, on painavat syyt paitsi markkinoinnillisesti myös urheilullisesti.
Tämän ja viime kauden aikana Ogier on osa-aikaisena kuljettajana kerännyt Toyotalle keskimäärin 18 pistettä kilpailua kohden. Kovempi lukema (21) on vain tallikaveri Kalle Rovanperällä, ja esimerkiksi Hyundain tämän kauden ykköskuskin Thierry Neuvillen kohdalla se on 15.
Pohja-aikojakin Ogier on ajanut kisaa kohden keskimäärin (5) toiseksi eniten heti Rovanperän (6) jälkeen.
Juttu jatkuu tilastojen jälkeen.
Kerätyt tallipisteet keskimäärin kisaa kohden 2022–2023:
kuljettaja: | talli(t): | pistettä: |
Kalle Rovanperä | Toyota | 21 |
Sébastien Ogier | Toyota | 18 |
Ott Tänak | Hyundai/M-Sport | 16 |
Thierry Neuville | Hyundai | 15 |
Elfyn Evans | Toyota | 10 |
Pohja-ajat 2022–2023:
kuljettaja: | talli(t): | pohja-ajat yht.: | pohja-aikoja kisassa keskimäärin: |
Kalle Rovanperä | Toyota | 125 | 6 |
Sébastien Ogier | Toyota | 56 | 5 |
Thierry Neuville | Hyundai | 60 | 3 |
Ott Tänak | Hyundai/M-Sport | 61 | 2 |
Elfyn Evans | Toyota | 44 | 1 |
Uuteen autoon sopeutuminenkaan ei varsinaisesti ole ollut Ogierille ongelma.
Vuonna 2017 hän ajoi mestariksi heti ensimmäisenä vuotenaan M-Sportilla jäätyään loppuvuodesta 2016 tyhjän päälle, kun päästöskandaalin ryvettämä Volkswagen lopetti yllättäen MM-ralliprojektinsa.
2019 Ogier taisteli loppuun asti mestaruudesta Citroënin ratissa, vaikkei kyseisellä autolla oikeastaan olisi pitänyt ehtiä Toyotan tai Hyundain kyytiin.
2020 Toyotalla Ogier oli taas mestari.
Oikeastaan ainoa epävarmuustekijä mahdollisessa yhteistyössä liittyy Hyundain viimeaikaisiin periaatteisiin. Tallin muita kuljettajia on tänä vuonna ohjeistettu useampaankin kertaan kymmenettä kauttaan Hyundailla ajavan Neuvillen mestaruusmahdollisuuksien maksimoimiseksi.
Jos Hyundai haluaa Ogierin, tallimääräykset on syytä unohtaa, sillä Ogier ei sellaisiin suostu. Tämä tietäisi hyvää myös Esapekka Lapille, jonka autossa puhelin pirisi kesäkuun alussa Sardiniassa ja jonka jatkosopimuksen pitäisi tämän kauden näytöillä olla selviö.
LUE MYÖS: Kommentti: Esapekka Lappia pompotellaan täysin turhaan – Hyundain tallimääräyksistä nousee esiin kiusallinen kysymys
LUE MYÖS: Villi huhu pyörii Sebastien Ogierin ympärillä – Hyundai-leiristä varovaisia kommentteja: "Se voisi olla jollekin sääli"
Koko MM-sarjaa ajatellen Ogierin kaltaisen kuljettajan siirtyminen tallista toiseen tuo aina lisää mielenkiintoa.
Lisäksi se avaisi Ott Tänakille tien takaisin Toyotalle, talliin, jonka hän jätti kohujen saattelemana heti maailmanmestaruutensa jälkeen kauden 2019 päätteeksi.
Vuosi sitten Hyundain hylänneellä virolaisella oli vain yksi mahdollinen osoite, kuten Jari-Matti Latvalan lausunnot jo hyvissä ajoin osoittivat. Toyota ei tuolloin ehkä halunnut mutta ei myöskään voinut hankkia Tänakia.
– Jos ottaisimme Ottin, tuhoaisimme tietyllä tapaa tämän lajin, koska samassa tiimissä olisi kolme maailmanmestaria, Latvala sanoi.
Ogierin lähtiessä tilanne olisi toinen.
Varmaa nimittäin on, ettei Tänak tai kukaan muukaan ykköskategorian kuljettaja halua enää ensi kaudella ajaa M-Sportilla. Jäljelle jää kuudesta kahdeksaan Toyotaa ja Hyundaita, joihin Rovanperä, Ogier, Tänak, Neuville, Lappi ja Elfyn Evans toki mahtuvat mainiosti.
Mutta kuka heistä istuu missäkin?
Sitä sopii jännittää.