Ott Tänakin ura rallin MM-sarjassa jatkuu! Virolaistähti palaa tuttuun osoitteeseen

Ott Tänakin hurja ulosajo tallentui videolle Monte Carlossa 0:22
Muistatko tämän? Ott Tänakin ura Hyundailla alkoi hurjalla ulosajolla Monte Carlossa 2020 - video: Jari Kostilainen

Hyundailta yhden vuoden etuajassa irtisanoutunut Ott Tänak jatkaa uraansa M-Sportilla, joka vahvistaa solmineensa Tänakin kanssa sopimuksen ensi kaudesta. Vuoden 2019 maailmanmestari palaa talliin viiden vuoden tauon jälkeen.

Kyseessä on neljäs kerta, kun Tänak liittyy M-Sportin vahvuuteen. Vastoinkäymisten sävyttämästä historiasta huolimatta Tänakin välit M-Sportia pyörittävään Malcolm Wilsoniin ovat säilyneet läheisinä ja lämpiminä.

– Sain rallikuskin koulutuksen M-Sportilla, ja opin siellä kaikki vaikeat asiat sekä sain tarvittavan kokemuksen noustakseni huippukuljettajaksi MM-sarjassa. Tultuani maailmanmestariksi en ole pystynyt puolustamaan titteliäni, enkä saa rauhaa ennen kuin näin tapahtuu, Tänak kommentoi tiedotteessa. 

Tänak sai Wilsonilta ensimmäisen mahdollisuutensa kaudella 2012, joka päättyi lähtöpasseihin toistuvien ajovirheiden ja ylimielisen käytöksen vuoksi. Takaisku oli niin tuntuva, että Tänak päätti lopettaa uransa. Hän perusti yrityksen ja alkoi valmistautua rallin jälkeiseen elämään. Ohjelmassa oli kaudella 2013 vain kansallisia kisoja, omaksi huviksi.

Yllätys olikin suuri, kun M-Sport tarjosi Tänakille kaudeksi 2014 paluuta MM-sarjaan. Hän ajoi tuolloin osittaisen kauden M-Sportilla ja sen satelliittitallissa DMACKilla. Vyölle kertyi kolme MM-rallistarttia WRC-autolla ja loput R5:llä.

Kaudeksi 2015 Tänak palasi virallisesti M-Sportin väreihin WRC-auton rattiin, mutta kaudeksi 2016 hänet pudotettiin taas DMACKille.

Toinen paluu M-Sportille 2017 oli ratkaiseva käänne. Tänak kasvoi nelinkertaisena maailmanmestarina talliin pestatun, sittemmin neljä muutakin MM-titteliä voittaneen Sébastien Ogierin rinnalla MM-sarjan tähtikategoriaan voittavaksi kuljettajaksi.

Tiet M-Sportin kanssa erosivat taas jo yhden kauden päätteeksi Tänakin siirtyessä Toyotalle vuosiksi 2018–2019.

– Olen keskustellut useaan otteeseen Malcolmin kanssa, ja me ehdottomasti jaamme saman kunnianhimon tulevasta kaudesta, Tänak totesi ja sanoi tavoittelevansa mestaruutta. 

Kolme karvasta Hyundai-kautta

Toyotan Tänak jätti tuoreena maailmanmestarina kauden 2019 päätteeksi, koska halusi saavuttaa lisää MM-titteleitä. Kolmesta Hyundai-vuodesta jäi kuitenkin runsaasti hampaankoloon.

2020 Tänak oli MM-pisteissä kolmas koronakriisin typistettyä sarjan vain seitsemän osakilpailun mittaiseksi. Monte Carlossa nähdyn hurjan ulosajon jälkeen Tänak saavutti kuudessa viimeisessä osakilpailussa enemmän pisteitä kuin kukaan muu.

2021 oli teknisten ongelmien sävyttämä, ja kun panosta ei enää ollut, Tänak jäi "henkilökohtaisten syiden vuoksi" sivuun kauden viimeisestä osakilpailusta. Loppusijoitus MM-sarjassa oli viides.

2022 Tänak oli ainoa, joka pystyi vastaamaan ylivoimaisesti mestariksi ajaneen Toyotan Kalle Rovanperän menoon. Alkukauden tekniset ongelmat veivät kuitenkin mahdollisuuden haastaaa suomalaista koko kauden mitassa. Kauden jälkimmäisellä puoliskolla Tänak oli sarjan paras kuljettaja kerättyään seitsemästä viimeisestä osakilpailusta 30 pistettä enemmän kuin MM-pronssille sijoittunut tallikaverinsa Thierry Neuville ja 33 pistettä enemmän kuin Rovanperä.

Tänakin lähtöpäätöksen Hyundailta uskotaan liittyneen enemmänkin henkilökemioihin ja tallin sisäiseen dynamiikkaan kuin suorituskykyyn.

Lue myös:

    Uusimmat