Rallitähden ura kuopattiin jo vuosia sitten – yhtäkkiä käsissä olikin kaksi huipputarjousta
Kun Andreas Mikkelsen putosi kauden 2019 jälkeen Hyundain WRC-tiimistä ja ajoi seuraavana vuonna vain yhden MM-rallin kolmoskategorian autolla, hänen uransa katsottiin olevan ohi. Norjalaisen hymy olikin herkässä, kun hän palasi korealaistallin rallitykkiin kauden 2024 alla.
– Se oli erityinen hetki.
Mikkelsen, 34, kuvailee Hyundai-ensitestinsä olosuhteita täydellisiksi, kun hän aloitti valmistautumisen MM-rallikauteen 2024. Edellisestä WRC-kokemuksesta oli yli neljä vuotta.
– En pystynyt tunnistamaan vanhaa autoa tästä uudesta autosta, mikä antaa minulle paljon uskoa, että tällä kertaa asiat sujuvat todella hyvin, Mikkelsen kommentoi MTV Urheilulle viime sunnuntaina.
Norjalainen ajoi edellisen Hyundai-sopimuksensa aikana 26 WRC-kisaa, joista irtosi neljä palkintosijaa. Kontrasti hänen Volkswagen-vuosiinsa 2013-2016 oli kuitenkin iso. Tuolloin hän napsi huippuautolla kolme kisavoittoa, kaikkiaan 20 palkintosijaa ja kolme MM-sarjan pronssisijaa.
– Vuoden 2019 jälkeen olin todella turhautunut. Tulokset olivat huonoja, eikä edellinen jaksoni Hyundailla ollut mitenkään menestyksekäs.
Juttu jatkuu kuvien alla.
Tie takaisin pääluokkaan kulki WRC2:n kautta. Siellä Mikkelsen palautti itselleen ajamisen nautinnon, ja mikä tärkeintä – voitti kilpailuja. Luokkamestaruuden Mikkelsen vei kahdesti.
– Matka takaisin on ollut pitkä. Aloin jo vähän menettää uskoani, kun voitimme WRC2-mestaruuden vuonna 2021 ja ajattelin, että nyt voisi olla mahdollista palata, mutta se ei toteutunut. Kaudelle 2023 olimme hyvin lähellä saada sopimuksen Hyundaille, mutta sekin epäonnistui.
– Ajattelin vain, että jos yritämme voittaa Rally2-luokan, ja jos paikkoja Rally1:ssä vapautuu, heidän on poimittava meidät, Mikkelsen selvittää.
Pöydällä isompikin tarjous
Mikkelsenin paluu sisältää myös hämmästyttävän taustatarinan. Hänen WRC-paluunsa otti vuosia, mutta kun mahdollisuus tuli vastaan, niitä tuli kerralla kaksi.
Kauden 2023 päätöskisan jälkeen Japanissa Mikkelsenillä oli pöydällään koko kisakalenterin kattava sopimustarjous M-Sport Fordilta sekä Hyundain paperi, johon oli kirjattu noin puolet vuoden 2024 kisoista.
– Koko kalenterin ajaminen oli todella houkutteleva tarjous. Ajattelin, että jos auto olisi hyvä, voisin ajaa mestaruudesta.
Norjalainen päätyi tästä huolimatta jälkimmäiseen.
M-Sport ei ole ainakaan tällä hetkellä varteenotettava mestarikandidaatti, kuten Hyundai ja Toyota. Tämän lisäksi Hyundai pestasi viime kauden aikana tekniseksi johtajakseen Francois-Xavier Demaisonin ja tallissa vaikuttaa insinöörinä myös Mikkelsenille tuttu Gerard Jan de Jongh.
– He ovat entistä Volkswagen-väkeä. Uskon vahvasti, että he pystyvät rakentamaan äärimmäisen hyvän ralliauton. Kun he ovat tässä asemassa Hyundailla, tähän suuntaan lähteminen houkutteli. Lisäksi uusi tallipomo Cyril (Abiteboul) haluaa todella kääntää tiimin kurssin voitokkaaksi.
– Jos olisin ajatellut vain tulevaa kautta, M-Sport olisi ollut houkuttelevampi vaihtoehto, mutta tulevaisuutta ajatellen uskon, että Hyundai on oikea paikka. Luotan todellakin heidän projektiinsa.
Tulevaisuuden tavoitteet ovat Mikkelsenillä kirkkaana mielessä: Paluu täyden kauden kuskiksi ja taisteleminen maailmanmestaruudesta.
– Tuntuu, että minussa on edelleen paljon ajovuosia ja motivaatiota jäljellä. Olen innoissani tulevaisuudesta.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Matka näitä tavoitteita kohti alkaa tällä viikolla Monte Carlon MM-rallissa, joka on yksi Mikkelsenin vastuukisoista tallin tähtikuskien Thierry Neuvillen ja Ott Tänakin takana. Myös Esapekka Lappi ja Dani Sordo jakavat Hyundain osa-aikakuskien kuormaa.
"Monte" on tunnetusti huippuhaastava startti kaudelle. Mikkelsen heittää toiveensa hymyssä suin.
– Toivon tietenkin mahdollisimman haastavia olosuhteita, sillä en tunne autoani täydellisesti, mutta haastavissa olosuhteissa se ei ole välttämättä tarpeen.
Monte Carlon MM-ralli käynnistyy testierikoiskokeella keskiviikkona. Varsinainen kisa kestää torstaista sunnuntaihin.
-
Lataa lisää
Uusimmat
-
22:50
Poliisilta useita kiinniottoja Tappara–Ilves-pelin jälkeen
-
22:47
AFP: Yhdysvallat jätti Libanonille aselepoehdotuksen
-
22:37
Ilves menettää hyökkääjänsä ulkomaille
-
22:34
Pikkuhuuhkajat-luotsi häkeltyi joukkueensa huimasta näytöksestä – "Voi hyvänen aika!"
-
22:31
IL: Asiakirjat paljastavat, että sisäministeri Rantasen pakolaiskiintiöpuheet eivät pidä paikkansa
-
22:29
Järjestyshäiriöitä jääkiekkopelin jälkeen Tampereella – useita ihmisiä otettu kiinni
-
22:23
Tommi Niemelä äimänä Tappara-pelin kohutilanteesta: "Meidän sääntökirjassamme ei sanota"
-
21:51
Raimo Helmiseltä kriittistä puhetta SaiPan ennätyspelin jälkeen – "Se söi meitä"
-
21:49
Liigaseuranta: SaiPa ennätysiskussa – Ilves tyrmäsi Tapparan
-
21:48
Raimo Helmisen SaiPa jysäytti seuraennätyksen – uusi sarjasijoitus täysin sensaatiomainen
-
21:37
Löylyt keskellä ydinkeskustaa – näin saunabaarin kiuas kuumeni Helsingissä
-
21:36
Shokkipäätös! Perinteikästä suurseuraa uhkaa karu kohtalo
-
21:24
Vaikuttaako täysikuu yöuneen? Asiantuntija: "Onhan se jo huomattava lyhenemä"
-
20:41
Putinin kaasu ei huomisesta alkaen virtaa Itävaltaan – sama voi olla pian edessä Slovakiassa
-
20:36
Uskomaton näytös! Pikkuhuuhkajat otti jättiharppauksen kohti EM-kisapaikkaa
-
20:23
Pelicans otti lukua – sitten lensi isäntien ykkössentteri pihalle
-
20:19
Onko tässä tuleva F1-tähti? Raefin, 4, ajotaidot hämmästyttävät
-
20:15
Jos mokaat pikkujouluissa, toimi näin
-
20:00
Kun Raimo Grönberg kertoi haluavansa jäädä pois Salkkareista, ehdotettiin Gunnar-hahmolle murheellista kohtaloa
-
19:50
Karu arvio Mike Tysonin ja Jake Paulin kohuottelusta – "Lähettävät lampaan teuraaksi"
-
Lataa lisää