Pääministeri Petteri Orpo (kok.) on joutunut jääväämään itsensä Turun tunnin junaa koskevasta päätöksenteosta. Syynä on oikeuskanslerin linjaus. Riikka Purra (ps.) ei kerro MTV Uutisille, onko jäävännyt itseään.
Pääministeri Petteri Orpo ei ole voinut osallistua hallituksen merkittävän raidehankkeen, Turun tunnin junan edistämiseen hallituksen virallisessa päätöksenteossa.
Syynä on oikeuskanslerin tulkinta, jonka mukaan hanketta Turun kaupunginvaltuutettuna käsitellyt Petteri Orpo on asiassa jäävi.
Petteri Orpo kieltäytyi aikataulusyihin vedoten MTV Uutisten haastattelusta. MTV Uutiset ei saanut edes kirjallisia kommentteja esimerkiksi siitä, miten jääviys vaikuttaa hankkeen käsittelyyn.
Orpon esikunnasta kuitenkin vahvistetaan MTV Uutisille, että Orpo on jäävännyt itsensä syksyn aikana talouspoliittisen ministerivaliokunnan kahdessa kokouksessa Turun tunnin junaa käsiteltäessä.
Myös valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) on käsitellyt hanketta aiemmin Kirkkonummen kunnanvaltuutettuna.
Hän ei kommentoi MTV Uutisille, onko hän jäävännyt itsensä asiaa koskevasta päätöksenteosta.
Ministerit törmäävät jääviystilanteisiin hallitustyössä jatkuvasti.
Poikkeuksellista tilanteessa kuitenkin on, että jääviydet ja mahdolliset sellaiset koskevat rahallisesti valtavaa ja poliittisesti merkittävää hanketta ja kaikkein keskeisimpiä ministereitä.
Koko Turun tunnin junan alustava hinta-arvio on ollut 3,4–4 miljardia euroa. Ainakin oppositiopuolue keskusta on kritisoinut hanketta turhaksi rahareiäksi.
Lue myös: Miksi hallitus toteuttaa kannattamattomaksi todetun Turun tunnin junan? Näin liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne perustelee
"Onko vaikutusta, mikäli Orpo eroaisi kaupunginvaltuustosta?"
Petteri Orpo piti puheenvuoron Turun kaupunginvaltuustossa maaliskuussa 2020, kun Turku päätti lähteä osakkaaksi tunnin junan hankeyhtiöön.
– Tämä on hyvä aihe olla pitkästä aikaa täällä pöntössä. Tämä on ollut Varsinais-Suomen ja Turun ykköskärkihanke varmaan toistakymmentä vuotta, Orpo hehkutti.
Puheenvuoroa tongittiin syksyllä 2023 arkistoista pääministeri Orpon esikunnassa. Tämä käy ilmi MTV Uutisten tietopyynnöllä hankkimista sähköposteista.
Torstaina 9. marraskuuta pääministeri Orpon poliittinen erityisavustaja Henrik Vuornos kysyi sähköpostissa oikeuskansleri Tuomas Pöystiltä, onko pääministeri jäävi Turun tunnin juna -hankkeen käsittelyssä.
Oikeuskansleri linjasi seuraavana päivänä, että saman yhtiön asioiden käsittely sekä kaupunginvaltuutettuna että ministerinä johtaa tai voi ainakin ulkopuolisen silmissä johtaa eturistiriitaan.
Jos Orpo oli osallistunut päätöksentekoon Turun valtuustossa, hänen olisi perusteltua jäävätä itsensä yhtiön käsittelystä hallituksessa.
Vuornos vastasi ja kysyi muun muassa sitä, kuinka laajasti jääviyttä olisi tulkittava.
Tilanteen vakavuutta kuvaa sekin esille noussut mahdollisuus, että vuodesta 1996 kaupunginvaltuutettuna toiminut Orpo jättäisi Turun valtuuston taakseen.
– Teoreettisena kysymyksenä kysyn vielä, onko sillä vaikutusta jääviyteen, mikäli Orpo eroaisi Turun kaupunginvaltuuston jäsenyydestä? Vuornos tiedusteli.
Ei vaikutusta, vastasi oikeuskansleri 13. marraskuuta.
Turun kaupungin ja Suomen valtion osakkuus samassa hankeyhtiössä tarkoittaa oikeuskanslerin mukaan joka tapauksessa sitä, ettei aiemmin kaupungin puolella asiaa käsitellyt ministeri voi toimia puolueettomasti hallituksen päätöksenteossa.
Orpo voi osallistua käytännössä vain sellaisiin päätöksiin, joissa eri omistajien välillä ei ole ristiriitoja ja kyse on kansallisen edun kysymyksistä, esimerkiksi EU-rahoituksen hakemisesta.
Lue myös: Tunnin juna ei yllä aivan tunnin junaksi – näin nopesti Turun ja Helsingin välin voi taittaa tulevaisuudessa
Pitäisikö Purrankin olla jäävi?
Jos pääministerin tulkitaan olevan asiassa jäävi, ajattelisi saman koskevan myös Kirkkonummen kunnanvaltuustossa asiaa käsitellyttä Riikka Purraa.
MTV Uutiset kysyi asiasta oikeuskansleri Tuomas Pöystiltä.
Riikka Purra oli Kirkkonummen kunnanvaltuustossa huhtikuussa 2020 ja osallistui äänestyksiin, kun kunta päätti hankeyhtiöön osallistumisesta. Pitäisikö hänen olla jäävi talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa yhtiön asioita käsiteltäessä?
– Jos on kysymys nimenomaan yksittäisestä hankkeesta ja siltä osin kunnan ja valtion intressit voivat olla erilaisia, siinä tapauksessa kyllä, Pöysti toteaa.
Jos ristiriita kunnan ja valtion etujen välillä on mahdollinen, pelkkä valtuuston käsittelyyn osallistuminen riittää jääviyteen. Valtuuston puheenjohtajuus tai kaupungin- tai kunnanhallituksen jäsenyys synnyttää jääviyden vielä automaattisemmin.
Suomen hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti joulukuussa, että valtion rahoitusosuus Turun tunnin junasta olisi rakennusvaiheessa 51 prosenttia ja kuntien osuus 49 prosenttia.
Tämä päätös on kimpaannuttanut kunnat, jotka ovat ilmoittaneet, etteivät hyväksy yllättävää lisälaskua. Kyse ei siis toki ole esimerkiksi Kirkkonummelle mieluisasta päätöksestä.
Oikeuskansleri Pöysti ei ota kantaa Purran toimintaan asiassa.
– En ota siihen mitään kantaa. Ministerin tehtävä on lain mukaan itse tuoda mahdollinen esteellisyys esille.
Lue myös: Turun tunnin juna -hankkeessa löydetty säästömahdollisuuksia
Hallituksessa ollut hämmennystä
Vaikka jääviyksiä on käsitelty oikeuskanslerin kanssa hallituksen yleisistunnossa ainakin tällä viikolla, MTV Uutisten tietojen mukaan hallituksessa on ollut edelleen eri tulkintoja siitä, keiden ministerien on itsensä asiassa jäävättävä.
Kaikki keskeiset ministerit eivät ole olleet tietoisia esimerkiksi Orpon erityisavustajalle sähköpostitse toimitetuista linjauksista.
Orpon ja Purran lisäksi vielä useat muutkin ministerit ovat tehneet päätöksiä Turun tunnin juna -hankkeesta kuntapolitiikassa.
Helsingin kaupunginhallituksessa ja -valtuustossa Turun tunnin junaa käsitellyt elinkeinoministeri Wille Rydman (ps.) kertoo MTV Uutisille jäävänneensä itsensä päätöksenteosta hallituksen talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa siltä osin kuin oikeuskansleri on neuvonut.
Kirkkonummen kaupunginvaltuuston puheenjohtajana hanketta käsitellyt Anders Adlercreutz (r.) ei ole talouspoliittisen ministerivaliokunnan vakiojäsen eikä siksi ole joutunut tähän mennessä päätöstilanteisiin, joista hänen olisi pitänyt jäävätä itsensä.
Käytännössä sama koskee Kai Mykkästä (kok.), joka käsitteli hanketta aikanaan Espoon kaupunginvaltuustossa. Mykkänen korostaa toimineensa oikeuskanslerin ohjeiden mukaisesti.