F1-tallien on opittava kolmipäiväisiksi typistetyissä talvitesteissä ymmärtämään paitsi uutta autoaan myös Pirellin uusia renkaita. Sunnuntaina nähtyjen pitkien vetojen perusteella Ferrari ei välttämättä ole kovin vahvoilla kummassakaan näistä.
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas urakoivat hurjan aamupäivän – Bottaksella syytä makeaan virneeseen: "Saattaa olla jotain melko merkittävää"
LUE MYÖS: Lehti: F1:ssä testataan tällä kaudella uutta aika-ajosysteemiä – MM-pisteitä jaossa jo lauantaina
Pirellin uudet, runkorakenteeltaan vahvistetut renkaat ovat noin 700 grammaa painavammat kuin edeltäjänsä. Tavoitteena on, että renkaat kestäisivät nyky-F1-autojen aiheuttamaa rasitusta paremmin kuin viime vuonna, jolloin esimerkiksi Silverstonessa nähtiin, miten molempien Mercedes-kuljettajien renkaat pettivät kilpailun viimeisillä kierroksilla.
Osaltaan renkaiden kestävyyttä yritetään parantaa myös sillä, että autojen downforcea on heikennetty tälle kaudelle esimerkiksi pohjalevyjä pienentämällä ja yksinkertaistamalla.
Auto Motor und Sport nosti aamupäivän testisession aikana esille lukemia, joiden mukaan Alfa Romeo tuntuu toistaiseksi päässeen uudesta autostaan ja uusista renkaista Ferraria paremmin jyvälle. Arvio perustuu Kimi Räikkösen ja Charles Leclercin ajamiin kisavetoihin sunnuntaina aamupäivällä.
Kaksikkoa oli mahdollista vertailla, kun he aloittivat ja lopettivat kisavetonsa lähestulkoon samanaikaisesti. Leclercin ajama 56 kierroksen mittainen kisaveto koostui 13 kierroksesta keskikovalla renkaalla sekä 19:n ja 24 kierroksen stinteistä kovalla renkaalla. Räikkönen ajoi keskikovalla renkaalla 16 kierrosta ja kovalla renkaalla kaksi 20 kierroksen stinttiä.
Kaikissa kolmessa stintissä oli huomionarvoista, että Leclerc pääsi vauhtiin hieman Räikköstä nopeammin, mutta Räikkönen ajoi huomattavasti tasaisempia kierrosaikoja. Räikkösen stinteillä ensimmäisen ja viimeisen kierrosajan ero ei ollut läheskään yhtä suuri kuin Leclercillä.
– Tämä ei ole hyvä merkki Ferrarille, saksalaislehti kirjoittaa.
Leclercin ja Ferrarin kannalta huolestuttavana on pidettävä myös sitä, etteivät he pystyneet karistamaan Räikköstä kintereiltään, kun Räikkönen palasi toiselta varikkokäynniltään radalle aivan Leclercin taakse. Räikkönen vieläpä kärsi Leclercin auton aiheuttamasta turbulenssista, joka väkisinkin heikensi Alfa Romeon suorituskykyä.
Keskikovalla renkaalla ajettaessa Leclerc oli keskimäärin 0,224 sekuntia Räikköstä nopeampi. Ensimmäisellä kovan renkaan stintillä Räikkönen oli keskimäärin 0,026 sekuntia Leclerciä nopeampi, ja toisella kovan renkaan stintillä Leclerc oli keskimäärin 0,002 sekuntia Räikköstä nopeampi.