Vegaanisen ruuan myynti on kasvanut hurjaa vauhtia sekä S- että K-ryhmän kaupoissa, ja muutoksen uskotaan jäävän pysyväksi.
Kasvipohjaisista tuotteista on tullut arkisia ostoksia.
– Kasvu on ollut räjähdysmäistä useissa tuoteryhmissä, sanoo K-ryhmän tiedottaja Otto Heinonen.
– Suosittuja ovat esimerkiksi ei-maitopohjaiset juomat, paputuotteet, soijatuotteet, vegaaniset jäätelöt ja kasvispiirakat.
S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa kertoo, että vegaaniruuan suosio ilmenee myös tuoreiden kasvisten myynnin kasvuna ja asiakaspalautteina.
Kasvisten myynnissä jättikasvu
– Kasvisten myynti S-ryhmän ruokakaupoissa kasvoi viime vuonna 12 miljoonaa kiloa. Tänä vuonna vauhti on vain kiihtynyt. Tammi-kesäkuussa kasvua oli kahdeksan miljoonaa kiloa.
Oksa nostaa esimerkiksi kasvipohjaiset juustot, joiden myynti on noussut tänä vuonna yli 60 prosenttia S-ryhmän ruokakaupoissa. Manteli-, kaura- ja soijajuomien kohdalla puhutaan yli 20 prosentin kasvusta.
– Vastaavanlaisia myynnin kasvuja on myös kasvipohjaisissa makkaroissa ja leikkeleissä.
Sekä Heinonen että Oksa kertovat, että kasvisruuan valikoimia on laajennettu ja laajennetaan edelleen syksyllä. Elintarviketeollisuus pyrkii vastaamaan trendiin, ja kaupat odottavat hyllyille uutuustuotteita.
– Markkinoille on tulossa tänä syksynä useita mielenkiintoisia tuotteita, joista osassa on potentiaalia isoiksi hiteiksi, Oksa sanoo.
K-ryhmä on tuonut vastikään markkinoille muun muassa uusia vegaanisia jäätelöitä.
Buumi levinnyt opiskelijaravintoloista henkilöstöravintoloihin
Vegaanibuumi vaikuttaa myös esimerkiksi lounasravintoloiden tarjontaan. Fazer Food Servicesin gastronomiasta ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Marianne Nordblom kertoo, että kasvisruuan suosio on näkynyt Amica-ravintoloissa pitempään.
– Ensin opiskelijaravintoloissa, nyt selkeästi myös henkilöstöravintoloissa. Seuraava aalto, täysin vegaaniset vaihtoehdot, on jo tulossa. Amica-ravintoloissa on oma kasvisruokaohjelma. Tarjolla on päivittäin yksi tai kaksi kasvisvaihtoehtoa. Myös erillisiä kasvisruokapäiviä on järjestetty, ja niitä aiotaan jatkaa osassa ravintoloita.
Palmian tuotesuunnittelijan Teemu Hurstin mukaan vegaaniruuan kysyntä on kasvanut paitsi lounasravintoloissa myös cateringin ja kokoustarjoilujen puolella.
– Vegaanista ruokaa toivotaan tarjouspyynnöissä entistä useammin. Olemme suunnitelleet uusia vegaanireseptejä, ja niitä on myös parhaillaan työn alla.