Kun jarruja ei tarvita yhtenään, pysyvät ne myös kunnossa pitempään.
BMW kertoo myyneensä vuonna 2013 esiteltyä i3-sähköautoaan yli 165 000 kappaletta maailmanlaajuisesti.
Auto, jonka kuolemasta huhuttiin jo pari vuotta sitten, pysyy kuitenkin valmistajan mukaan tuotannossa ainakin vuoteen 2024 asti.
Lähes 300 000 kilometriä alkuperäisillä jarruilla
Saksalainen Helmut Neumann osti vuonna 2014 uuden BMW i3 -sähköauton. Sittemmin auton mittariin on kertynyt noin 280 000 kilometriä.
Huolimatta kovasta käytöstä, ei Neumann ole joutunut huollattamaan autonsa jarruja vielä kertaakaan. Sekä jarrulevyt että -palat ovat yhä alkuperäiset.
BMW i3 luottaa monen muun sähköistetyn auton tavoin energian regenerointiin. Kun kaasupolkimen nostaa ylös esimerkiksi risteystä lähestyttäessä, hidastaa auto vauhtiaan voimakkaasti, vaikkei jarruun koskisi lainkaan.
Energian talteenotto auttaa pidentämään auton toimintamatkaa, sillä akku latautuu hieman jokaisessa hidastuksessa, mutta sen lisäksi se säästää jarruja.
Neumann kertoo ajaneensa autollaan myös Alpeilla, eikä hänen tarvinnut käyttää jarrupoljinta edes jyrkissä alamäissä.
BMW:n sähköautopanostuksia odotellaan vielä
BMW:tä pidettiin jopa sähköautojen edelläkävijänä perinteisten premium-valmistajien joukossa, kun se esitteli i3:n vuonna 2013. Tämän jälkeen müncheniläisvalmistajan sähköautorintamalla on ollut kuitenkin hyvin hiljaista.
Tilannetta paikkaa X3-katumaasturin sähköversio iX3, joka saapuu markkinoille vuoden 2020 aikana.
Lähde: BMW, The Drive, Carscoops
Lue myös: BMW on muuttunut sähköautojen edelläkävijästä perässähiihtäjäksi