Uusi Model 3 tulossa – "Myös Tesla ymmärtää, että..."

Teslan suosikkimalli uudistuu. Kakkosversio on tulossa markkinoille vuoden päästä.

Amerikkalainen sähköautovalmistaja Tesla päivittää kaikessa hiljaisuudessa keskihintaista Model 3 -malliaan.

Viisivuotiaan täyssähkö-sedanin kasvojenkohotus tunnetaan paremmissa piireissä koodinimellä Highland. Projektissa mallin anatomia ja elinkaari perataan perin pohjin.

Uudistukset ulottuvat Model 3:n voimalinjaan, sisätiloihin ja muotoiluratkaisuihin, uutistoimisto Reuters kertoo.

Nahkansa luoneen automallin tuotanto alkaa näillä näkymin vuoden 2023 jälkipuoliskolla. Tuolloin toisen polven Model 3:n valmistus alkaa Shanghain Gigafactoryssa.

Vielä epäselvää on, milloin Kaliforniassa sijaitseva Fremontin tuotantolaitos ottaa uudistetun mallin tuotantoonsa.

Mallia Model S -päivityksestä

Projekti hyödyntänee Model S -mallin päivityksestä ammennettuja oppeja. Muun muassa lippulaiva-sedanin sisätiloja pelkistettiin merkittävästi viime vuonna.

Kojelaudasta siivottiin lähes kaikki fyysiset hallintanappulat, myös ilmastointiritilät häivytettiin lähes kokonaan. Lisäksi Model S varusteltiin muun muassa uudella, lähinnä lentokoneista tutuksi tulleella yoke-mallisella ohjauskahvalla.

Myös Model 3:n ohjaamoa pelkistetään. Samalla auton digitaalisia ominaisuuksia ja ennen kaikkea hipaisunäyttöä kehitetään, Reutersin lainaamat lähteet kertovat.

Muutoksen aika

Tosin Tesla on jo pitkään parannellut autojensa ominaisuuksia langattomien päivitysten avulla. Tässä mielessä Model 3 ei tee poikkeusta.

Mallin akkupaketin suorituskykyä ja tietoviihdejärjestelmiä on päivitetty useaan otteeseen.

Sen sijaan sinänsä klassiset korilinjat ovat säilyneet ennallaan.

AutoPacific Groupin johtaja Ed Kim katsoo, että nahanluonnin aika on koittanut.

– Asiakkaat yhdistävät autojen tuoreuden visuaalisiin muutoksiin. Myös Tesla ymmärtää, että kouriin tuntuvia visuaalisia muutoksia tarvitaan nyt.

Kustannukset alas

Projektin tavoitteet ovat kahtalaiset. Ensinnäkin Tesla haluaa leikata Model 3:n tuotantokustannuksia.

Tähän toimitusjohtaja Elon Musk on pyrkinyt yksinkertaistamalla sähköautojensa tuotantomenetelmiä. Tuotantolinjoja on modernisoitu ja ajoneuvojen komponentteja karsittu.

– Olemme löytäneet yhä uudestaan ja uudestaan autoistamme ylimääräisiä, täysin tarpeettomia osia. Niitä on karsittu valtava määrä, Musk puhisi äskettäin.

Vetovoima ylös

Toisena motiivina on kompaktin sedanin jo hiukan hiipuvaa vetovoima kohentaminen. Salaperäinen projekti kielii Teslan tarpeesta säilyttää hajurako kilpailijoihinsa.

Model 3 on pitkään ollut Teslan menestysmalli. Tallin tuorein tulokas kompakti katumaasturi Model Y on kuitenkin syönyt selvästi Model 3:n kysyntää.

Lisäksi haastajat syytävät markkinoille tiuhaan tahtiin uusia täyssähköisiä automalleja, eikä Teslankaan asema ole enää täysin kiveen hakattu.

Kimin mukaan Highland-projekti onkin tärkeä tulikoe Model 3:n tulevaisuutta silmällä pitäen.

– Muutosten on vakuutettava potentiaaliset asiakkaat siitä, että Tesla on heidän mielissään yhä ykkösvaihtoehto, etenkin kun markkinoille virtaa jatkuvasti entistä varteenotettavampia vaihtoehtoja, Kim tiivistää.

Lue myös:

    Uusimmat