Rengasvalmistaja Pirellillä riittää mietittävää sunnuntaina ajetun Britannian GP:n jälkeen.
LUE MYÖS: Rengasfiaskon tutkintaan vain vähän aikaa – Pirelli selvittää tallien ratkaisujen ja Kimi Räikkösen osuuden asiaan
LUE MYÖS: Lewis Hamilton vakuuttunut: jokin rikkoi renkaat – aiheuttiko Kimi Räikkönen lopun kaaoksen?
Daniil Kvjatin oikea takarengas hajosi 12. kierroksella.
Valtteri Bottaksen vasen eturengas hajosi 50. kierroksella.
Carlos Sainzin vasen eturengas hajosi 51. kierroksella.
Lewis Hamiltonin vasen eturengas hajosi 52. kierroksella.
Syy näin monelle rengasrikolle on vielä toistaiseksi arvoitus. Se, että neljästä hajonneesta renkaasta kolme oli vasemmalla edessä, johtuu Mercedeksen tallipäällikön Toto Wolffin mukaan siitä, että Silverstonen rata rasittaa eniten juuri vasenta eturengasta.
Neljästä rengasrikosta johtuen heti sunnuntain kilpailun jälkeen käytiin keskustelua siitä, onko Pirellin mahdollista tuoda ensi viikonloppuna Silverstonessa ajettavaan toiseen osakilpailuun yhtä pykälää pehmeämpiä rengasseoksia.
Pirellillä on valikoimassaan kaikkiaan viisi rengasseosta, joista kullekin kisaviikonlopulle valitaan kolme. C1 on paletin kovin, C5 pehmein. Viime viikonlopun Britannian GP:ssä käytössä oli seokset C1 (kova), C2 (keskikova) ja C3 (pehmeä). Tulevana viikonloppuna käytössä pitäisi alkuperäisen suunnitelman mukaan olla C2 (kova), C3 (keskikova) ja C4 (pehmeä).
– FIA ja Pirelli tekevät yhteistyötä selvittääkseen, mistä rengasrikot johtuivat. Toimimme sen mukaan, mitä saamme selville. Jos täytyy, teemme ensi viikonlopun rengasvalikoiman muutoksia, FIAn kilpailunjohtaja Michael Masi sanoi RaceFansin mukaan.
Pirellin urheilujohtajan Mario Isolan mukaan ongelma ei kuitenkaan ole riippuvainen siitä, ajetaanko Silverstonen toinen kisa samoilla seoksilla kuin viime viikonloppuna vai yhtä pykälää pehmeämmillä.
– Jos puhumme esimerkiksi renkaan kulumisesta, sillä ei ole väliä, käytämmekö samoja seoksia vai pehmeämpiä. Kaikille renkaille on olemasa laskennallinen maksimimäärä kierroksia, ja se vaihtelee autosta toiseen. Jokainen auto on erilainen; kyse on säädöistä, ajotyylistä ja olosuhteista. Siksi yläraja ei ole sama kaikille, Isola sanoi RaceFansin mukaan.
– Mikäli ongelmana oli renkaan kuluminen, emme korjaa sitä jatkamalla samalla seoksella emmekä vaihtamalla pehmeämpään.
Sekä Hamilton että Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff olivat kilpailun jälkeen sitä mieltä, että radalla ollut romu vaikutti renkaiden hajoamiseen. Hamiltonin mukaan Kimi Räikkösen 47. kierroksella Maggots-mutkassa hajonnut etusiipi saattoi rikkoa hänen, Bottaksen ja Sainzin renkaat.
– Jos radalla ollut romu rikkoi renkaat, siinä tapauksessa on tietysti hyvin vähän, mitä me voimme tehdä. Kyse on silloin siitä, onko radalla romua vai ei, Isola sanoo.
– On hyvin vaikea sanoa, mitä voimme tehdä, ennen kuin selvitämme ongelmien aiheuttajan.