Koululaisten osaamistasoa selvittävää kansainvälistä Pisa-tutkimusta lykätään koronaviruskriisin vuoksi, tutkimuksesta vastaava Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö Etyj kertoo.
Vuonna 2021 tehtäväksi aiottu tutkimus siirtyy vuoteen 2022, ja myös vuoden 2024 tutkimusta lykätään seuraavaan vuoteen.
Pisa-tutkimuksissa arvioidaan 15-vuotiaiden perusopetuksen oppilaiden osaamista esimerkiksi lukutaidon, matematiikan ja luonnontieteiden saralla.
Vuoden 2022 tutkimuksessa aiotaan painottaa matematiikkaa ja luovaa ajattelua, kun taas vuonna 2025 tutkitaan erityisesti tiedeaineiden ja vieraiden kielien osaamista.
Tutkimuksiin arvioidaan osallistuvan yli 80 maata eri puolilta maailmaa.
Suomi on pitkään pärjännyt Pisa-tutkimuksissa hyvin.