Poliisin kuva havainnollistaa, miksei virkavalta pidä autojen tummennetuista etuikkunoista – bongaatko jalankulkijan?

0:06img
KATSO MYÖS: Helsingin poliisi julkaisi syyskuussa videon vaarallisesta tempusta, joka vei kortin sekä Audin että BMW:n kuljettajalta.
Julkaistu 06.10.2022 17:24

Ville Järveläinen

Poliisi muistuttaa autojen etusivuikkunoiden tummennuskalvojen olevan vaaraksi liikenneturvallisuudelle. Etusivuikkunoiden tummentaminen jälkikäteen on kiellettyä.

Helsingin Sanomat uutisoi viime viikolla töölöläisestä Karista, joka ei sulattanut saamaansa sakkoa. Moottoripyöräpoliisi oli pysäyttänyt Karin Länsiväylällä Espoossa, ja 150 000 euron 7-sarjan Bemarin etusivuikkunoiden tummennuskalvot toivat miehelle kahdeksan päiväsakkoa. Kohtuullisen kuuloisesta sanktiosta kertyi kovatuloiselle Karille maksettavaa kuitenkin lähes 3 000 euroa.

– Tummennuskalvot on melko maltilliset, eli niitä ei voinut erottaa silmämääräisesti moottoripyöräkypärän sisältä. Oma veikkaukseni [pysäytykseen johtaneista syistä] oli auton merkki, erikoiskilpi ja niiden takia halu rangaista, Kari kertoi Helsingin Sanomien haastattelussa.

– Laittomathan ne oli, ei siinä mitään, Kari totesi Hesarille viitaten lasien tummennuksiin, jotka oli jo vuosi sitten tehdyssä katsastuksessa määrätty poistettaviksi.

Lue myös: HS: Kovatuloinen Kari sai isot sakot jäätyään moottoripyöräpoliisin haaviin Espoossa – uskoo tietävänsä syyn pysäytykseen: "Auton merkki, erikoiskilpi ja halu rangaista"

"Osoitti piittaamattomuutta ajoneuvolain säännöksistä"

Helsingin poliisin liikennetoimintojen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein kertoi viime viikolla omalla Twitter-tilillään tuntevansa moottoripyöräpoliisin, joka pysäytti Karin.

– Tunnen hyvin sakon määränneen kollegan. Arvostan kovasti hänen tinkimättömyyttään, ammattitaitoaan ja tasapuolisuutta. Sakko määrättiin, koska tekijä osoitti piittaamattomuutta ajoneuvolain säännöksistä, Pasterstein twiittasi.

Miten tummennuskalvo vaikuttaa näkyvyyteen?

Tänään torstaina Pasterstein julkaisi kuvan vastaavanlaisesta tummennuskalvosta, joka oli tullut vastaan pysäytyksen yhteydessä tiistaina.

– Näetkö jalankulkijan lasin vasemmassa yläkulmassa? Pasterstein kysyi lisäten, että tummennuskalvot ovat riski liikenneturvallisuudelle.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Lue myös: Moottoripyöräpoliisi ei antanut tietä suojatiellä olleille Helsingissä – tästä syystä edes esitutkintaa ei aloitettu

Pasterstein totesi Helsingin poliisin määränneen tummennuskalvoista pelkästään tiistaina kolme liikennevirhemaksua ja kaksi sakkoa.

Ei automaattisesti laitonta

Monissa autoissa on tummennetut etusivuikkunat, mutta suinkaan kaikki tummennukset eivät ole laittomia.

Ainoastaan jälkikäteen tehdyt tummennukset ovat kiellettyjä. Mikäli auto on tullut tehtaalta valmiiksi tummennetuilla etusivulaseilla, ei poliisi niihin puutu.

Tummentamattomat etulasit ja jopa tuulilasin voi halutessaan vaihtaa tummennettuihin, mikäli autovalmistaja tuottaa kyseiseen automalliin tyyppihyväksyttyjä tummennettuja laseja. Näissäkin tapauksissa laki kuitenkin määrää, että tuulilasin valonläpäisykyvyn on oltava vähintään 75 prosenttia ja etulasien vähintään 70 prosenttia.

Pastersteinilta kysyttiin hänen keskiviikkoisen Twitter-julkaisunsa kommenteissa, miksei jälkiasenteisia tummennuskalvoja sallita edes siinä tapauksessa, että niiden valonläpäisyky on tehdasasenteisille tummennuksille asetetuissa rajoissa.

– En pysty kertomaan. Lainsäätäjä säätää lait ja asetukset, paljon tulee myös EU-tasolta. Poliisin tehtävänä on näiden valvonta, hän totesi.

Lue myös: Mekaanikko kaahasi asiakkaan "huipputehokkaalla" sähköautolla Länsiväylällä – ohitti poliisiauton törkeällä nopeudella

Lähteet: Dennis Pasterstein (Twitter), Helsingin Sanomat, Tummennuskalvot.fi

Tuoreimmat aiheesta

Autot