Hallitus ilmoitti viime syksyn budjettiriihen yhteydessä kiristävänsä liikennepolttoaineiden verotusta yhteensä noin 250 miljoonalla eurolla.
Tämä tarkoittaa elokuun alussa bensiinille 6,6 sentin ja dieselille 6,9 sentin korotusta litralta. Veronkorotukset astuvat voimaan tänään lauantaina.
– Polttoaineveron korotukset nostavat merkittävästi kuljetuskustannuksia ja heikentävät siten Suomen kilpailukykyä, sanoo SKAL ry:n asiantuntijapalveluiden johtaja Petri Murto.
– Kokonaisuudessaan puhutaan noin 80 miljoonan euron lisälaskusta koko kuljetusalalle, ja yksittäisen ajoneuvoyhdistelmän kustannukset nousevat jopa 10 000 euroa vuodessa.
Lue myös: Veroäyrien kerääminen voi johtaa autokannan modernisoitumiseen – polttoaineen hinnannousu saattaa myös eriarvoistaa kaupunkeja ja maaseutua
Korotuksen ajankohta huono
Murron mukaan polttoaineen veronkorotus iskee voimakkaimmin kaupan- ja teollisuudenalan raskaisiin kuljetuksiin.
– Esimerkiksi metsäteollisuuden kuljetuksiin polttoaineen veronkorotuksella on suuri vaikutus.
Murto sanoo, että veronkorotuksen ajankohta on alalle erityisen haastava, sillä moni yritys on jo valmiiksi vaikeassa tilanteessa kevään koronatilanteen takia.
– Kuljetusalan odotus onkin se, että tilanteen helpottamiseksi otettaisiin käyttöön hallitusohjelmassa mainittu ammattidiesel, jolla tämän veronkorotuksen haitallisia vaikutuksia kuljetusyrityksiin voitaisiin lieventää.