Vähittäiskauppaan perehtynyt Aalto-yliopiston professori Lasse Mitronen pitää ruoan vähittäiskaupan keskittymistä kuluttajan etuna. Hän myös uskoo pienten lähikauppojen olevan tulevaisuudessa vahvoilla.
Keskon kerrottiin tänään ostavan Suomen Lähikaupan, mutta oston ehtona on 60 kaupan myynti kilpailijoille. Vähittäiskauppaa tutkineen professorin Lasse Mitrosen mukaan Suomen markkinat eivät ole kiinnostaneet ulkomaalaisia kauppaketjua niiden keskittymisen vuoksi.
–Lähikauppasegmentti on kasvava, mutta pelkästään tämä 60 kaupan osuus näistä markkinoista on liian pieni, Mitronen sanoi Seitsemän uutisissa.
Vähittäiskaupan keskittymistä yhä enemmän kahdelle suurelle toimijalle Mirtonen ei näe uhkana kuluttajan kannalta.
– Kuluttajat ovat tässä saajapuolella, koska markkinoilla on kaksi suurta kilpailijaa, jotka ottavat mittaa toisistaan. Jossain mielessä häviäjiksi voidaan ajatella teollisuus ja tavarantoimittajat.
Mitrosen mukaan pienet lähikaupat menettivät viime vuonna hieman markkinaosuuttaan suuremmille. Tänä vuonna kauppojen aukioloajat vapautettiin, joka luo uusia haasteita pienille kaupoille pärjätä kilpailussa.
Hän kuitenkin näkee, että lähikauppojen osuus kasvaa tulevaisuudessa.
– Ihmiset muuttavat kaupunkeihin ja taajamiin eli heidän palvelujaan pyritään kasvattamaan. Tulevaisuudessa pienet kaupat toimivat ihmisten varastoina ja jääkaappeina, kun kauppa löytyy läheltä ja se on melkein aina auki. Ihmiset laskevat sen varaan, että tavaraa on aina saatavilla. Tämä on eittämättä lähikauppasektorin kilpailuetu.