Verkkokauppa pakottaa perinteiset kaupat muuttumaan: "Myymäläkoko pienee showroomiksi"

1:53img
Julkaistu 22.04.2018 19:38
Toimittajan kuva

Anu Korhonen

anu.korhonen@mtv.fi

@anukoooo

Kivijalkakaupat, kauppakeskukset ja verkkokaupat kilpailevat asiakkaista. Samaan tahtiin kun verkkokaupan suosio kasvaa, kaupunkien paraatipaikoille nousee uusia suuria kauppakeskuksia.

Kaupan liiton toimitusjohtajan Juhani Pekkalan mukaan verkkokauppa on huomioitu uusissa kauppakeskuksissa. 

– Ollaan panostettu siihen, että kauppakeskuksista löytyy paikkoja, joista hakea verkkokauppaostoksensa. Kaupat muuttavat toimintaansa siihen suuntaan, mitä verkkokauppa vaatii.  

Kauppakeskuksille kysyntää, jos hyvällä paikalla

Ostokäyttäytymistä tutkineen Aalto-yliopiston professori Pekka Mattilan mukaan kauppojen myymäläkoko pienenee tulevaisuudessa.

– Niistä tulee enemmän esittely- ja palvelutiloja, showroomeja. Menestyksen avain on fyysisessä kaupan ja verkkokaupan yhteensovittamisessa. 

Kaupan liiton arvion mukaan kuluttajien verkko-ostosten arvo on noin viidennes verrattuna tavaratalo- ja erikoiskauppaan.

Mattilan mukaan kauppakeskuksille on yhä kysyntää, jos ne sijaitsevat liikenteen solmukohdassa.

– Keskellä metsää ei kannata enää lähteä isoja paikoitusalueita kolaamaan.  

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa