Kivijalkakaupat, kauppakeskukset ja verkkokaupat kilpailevat asiakkaista. Samaan tahtiin kun verkkokaupan suosio kasvaa, kaupunkien paraatipaikoille nousee uusia suuria kauppakeskuksia.
Kaupan liiton toimitusjohtajan Juhani Pekkalan mukaan verkkokauppa on huomioitu uusissa kauppakeskuksissa.
– Ollaan panostettu siihen, että kauppakeskuksista löytyy paikkoja, joista hakea verkkokauppaostoksensa. Kaupat muuttavat toimintaansa siihen suuntaan, mitä verkkokauppa vaatii.
Kauppakeskuksille kysyntää, jos hyvällä paikalla
Ostokäyttäytymistä tutkineen Aalto-yliopiston professori Pekka Mattilan mukaan kauppojen myymäläkoko pienenee tulevaisuudessa.
– Niistä tulee enemmän esittely- ja palvelutiloja, showroomeja. Menestyksen avain on fyysisessä kaupan ja verkkokaupan yhteensovittamisessa.
Kaupan liiton arvion mukaan kuluttajien verkko-ostosten arvo on noin viidennes verrattuna tavaratalo- ja erikoiskauppaan.
Mattilan mukaan kauppakeskuksille on yhä kysyntää, jos ne sijaitsevat liikenteen solmukohdassa.
– Keskellä metsää ei kannata enää lähteä isoja paikoitusalueita kolaamaan.