Kauppaketjut alentavat kilvan hintojaan. Entä milloin ruokakaupat siirtyvät nettiin? Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Mika Pantzar arvioi, että kymmenen vuoden sisällä suomalainen ostaa ruokansa verkossa.
– Sitä jo 1990-luvulla ennakoitiin, että ruokakauppa siirtyy verkkoon. Asiasta on tehty paljon kokeiluja ja yleensä kaikki on epäonnistunut. Kun miljoonan ihmisen Keski-Pasilaan tulee Amazonin verkkokauppa, ja he toimittavat ilman kuljetuskustannuksia kanta-asiakkaille ruokaa, niin silloin oikeasti nähdään, mitä verkkokauppa voi ruokapuolellakin merkitä, Pantzar tiivistää.
Ruokaa myydään nykyään vasta todella pieniä määriä netissä Suomessa. Pantzar ennustaakin, että vasta ulkomainen haastaja, kuten Amazon, mullistaa Suomen nettiruokakaupan.
Hintasodan takana kuluttajien tietoisuus
Pantzarin mukaan nyt meneillään olevan ruokakauppojen hintasodan taustalla on kuluttajien hintatietoisuus vaikeina aikoina.
– Esimerkiksi Lidlin markkinaosuus on kasvanut sellaiseksi, että sekä K-että S-ryhmä joutuvat molemmat arvioimaan omia hintojaan. Tässä on kolmen välinen taistelu, ja ne taistelevat hinnoissa, mikä on kuluttajan kannalta hyvä asia.
K- ja S-ryhmä ovat myös huomanneet, että Lidl on muuttanut markkinavalikoimaansa.
– Sinne on tullut kalaa, vihanneksi leipää eli Lidl on laajentanut valikoimiaan ja on oikeasti aktiivinen haastaja ruokamarkkinoilla, Pantzar sanoo.