Psykoterapiakeskus Vastaamon potilasasiakirjoista on tullut noin 20 tietopyyntöä Kelaan. Potilastietoja siirrettiin Kelaan maaliskuussa ja Kela kertoo nyt saaneensa valmiiksi tietoturvallisen järjestelmän jonka turvin tietopyyntöihin pystytään vastaamaan.
Kerroimme aiemmin: Uutissuomalainen: Yli 50 000 Vastaamo-asiakkaan tietoja siirretty Kelaan – tietopyyntöihin pyritään vastaamaan toukokuun alusta alkaen
Vastaamon asiakkaiden potilastietoja siirrettiin maaliskuussa Kelaan arkistoitavaksi.
Kela on ryhtynyt vastaamaan sekä aiemmin tulleisiin että tuleviin tietopyyntöihin.
Kelaan siirrettiin kaikkiaan noin 54 000 asiakkaan tiedot, joista valtaosa on digitaalisessa muodossa.
Tietopyynnön omista potilasasiakirjoista voi tehdä ainoastaan sähköpostitse osoitteeseen toimintansa.lopettaneet@kela.fi. Tietopyynnön voi lähettää suojatulla sähköpostilla.
Vastaamo on toimittanut asiakkaidensa tietoja Kelan lisäksi myös kunnille, jotka ovat ohjanneet potilaita Vastaamoon. Kunnan sosiaali- ja terveystoimen maksusitoumuksella ja lähetteellä Vastaamossa asioineiden kannattaa tehdä tietopyyntö kyseiseen kuntaan.
Tietopyyntöjä hoidetaan tieto- ja oikeusturva huomioiden
Julkisuuslaissa säädetty asiakirjojen toimitusaika on kaksi viikkoa, vaativissa tapauksissa kuukausi.
Alun perin Kela arvioi, että tietojen arkistoinnissa ja tietopyyntöprosessin luomisessa kestää muutamia viikkoja.
Alkuperäinen tavoiteaika tietopyyntöihin vastaamiseen oli maaliskuun 2021 lopussa, mutta tietoturvallinen järjestelmä saatiin valmiiksi toukokuun ensimmäisinä päivinä.
– Aikaisemmin arkistossa on ollut vain paperisia asiakirjoja. Olemme työskennelleet sen eteen, että sähköisten asiakirjojen säilyttäminen ja tietopalvelu hoidetaan tieto- ja oikeusturva huomioiden. Potilasasiakirjojen käsittelystä kertyy lokitiedot, ja käsittelyä rajataan käyttöoikeuksilla, Kelan hallintopalvelupäällikkö Matti Happonen kertoo.
Potilasasiakirjoihin pääsevät vain ne arkistointipalvelussa työskentelevät henkilöt, joilla on perusteltu syy käsitellä tietoja.
Lähde: Kelan tiedote.