Auton rekisteritunnusta ei pidä mennä syöttämään hinta-arviopalveluihin harkitsemattomasti.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto varoittaa auton hinta-arviota tarjoavasta suomenkielisestä palvelusta, joka käyttää osoitetta autoarviointi.fi.
KKV:n mukaan kuluttajat ovat törmänneet autoarviointi.fi:n kohdalla samanlaisiin ongelmiin kuin vastaavissa hinta-arviopalveluissa aiemminkin. Esimerkiksi sen maksullisuus voi tulla yllätyksenä, ja tällaisissa tapauksissa kuluttajien kannattaakin reklamoida perusteettomasta laskusta.
Rekisterinumeron lähettäminen palveluun maksaa 120 euroa, mutta hinta on ilmoitettu verkkoisvuilla pienellä tekstillä. Mobiililaitteella sivustolla vieraileva käyttäjä ei välttämättä näe tietoa palvelun maksullisuudesta lainkaan.
Lue myös: Älä haksahda tähän autopalveluun – voit saada kalliin yllätyslaskun, vaikka et olisi painanut tilausnappia
Autoarviointi.fi-palvelun taustalla on Quotient INT LTD -niminen yritys, joka kertoo sijaitsevansa Irlannissa, mutta KKV:n mukaan laskutuksen yhteystiedot johtavat Belgiaan.
Ei ensimmäinen laatuaan
Ongelmia ovat viime vuosina aiheuttaneet myös latvialaistaustaiset carcheck.fi- ja carspy.fi-palvelut, joita pyörittäneen yrityksen toiminta on sittemmin päättynyt.
Samanlaisia palveluja kuitenkin ilmaantuu markkinoille aika ajoin uusilla nimillä ja eri maihin sijoittuen.
Myös Tanskan ja Ruotsin kuluttajaviranomaiset ovat tänä vuonna varoittaneet vastaavista ongelmista useiden eri auton hinta-arviopalvelujen kanssa.
Toistakymmentä valitusta
KKV kertoo kuluttajilta tulleen toistakymmentä yhteydenottoa autoarviointi.fi-palveluun liittyen, mutta valitusten määrän odotetaan kasvavan. Osa kuluttajista kertoo, että he olivat saaneet sähköpostiviestin, jossa markkinoidaan kyseistä palvelua. Mainosviestejä on tullut eri sähköpostiosoitteista.
– Kuluttajien on tärkeää muistaa, että verkosta löytyvät auton hinta-arvioita tarjoavat palvelut ovat pääsääntöisesti aina maksullisia, eikä auton rekisterinumeroa tai muita tietoja tule syöttää palveluihin harkitsematta, KKV kertoo tiedotteessaan.
Lue myös: Tiesitkö? Tässä tilanteessa yksityisen pysäköinninvalvojan antamaa maksua ei tarvitse maksaa – näin reklamoit oikein
Miten reklamoida?
Jos olet tilannut hinta-arviopalvelun tietämättä sen maksullisuudesta, et ole tehnyt tilausta lainkaan tai sen on tehnyt puolestasi joku muu, esimerkiksi alaikäinen lapsi, kehottaa KKV tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation laskun saatuasi.
Voit reklamoida yritykselle sen verkkosivuilta löytyvän yhteydenottolomakkeen kautta tai sähköpostitse osoitteeseen info@autoarviointi.fi. Osa kuluttajista on tosin ilmoittanut, että yrityksen sähköpostiosoite ei ole toiminnassa, minkä takia valitus kannattaa KKV:n mukaan lähettää molempia kanavia pitkin.
KKV:n muistuttaa pitämään lähetetyn sähköpostin tallessa ja ottamaan ruutukaappauksen yhteydenottolomakkeen kautta toimitettavasta viestistä ennen sen lähettämistä.
Voit reklamoida suomeksi, mutta varmuuden vuoksi omasta reklamaatiosta kannattaa toimittaa yritykselle myös englanninkielinen käännös tai tehdä reklamaatio suoraan englanniksi.
Lue myös: Näistä autoliikkeistä tehdään eniten valituksia – yksi on ihan omissa sfääreissään: "Mikään muu ei selitä"
Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto