Räikkönen menestyneintä kaartia – Ferrarin kisakuskeilla kovat laatukriteerit

Gilles Villeneuve, Jean Alesi, Michael Schumacher, Kimi Räikkönen, Ferrari
Gilles Villeneuve, Jean Alesi, Michael Schumacher ja Kimi Räikkönen.All Over Press
Julkaistu 07.09.2017 07:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Formula ykkösten historian suurimman ja perinteikkäimmän tallin Ferrarin tapoihin on kuulunut kuskikykyjen rekrytointi ulkopuolelta oman juniorituotannon sijaan. Viime vuosikymmeninä italialaistiimissä ei ole juuri ajanut kuskeja ilman useamman kauden kisakokemusta.

Asia on ajankohtainen, sillä Ferrarilla on kasvamassa F2-sarjan kärkimiehen Charles Leclercin kaltaisia huippulupauksia, joille ei kuitenkaan luvata paikkaa punaisessa autossa ennen varteenotettavaa F1-kokemusta pienemmissä talleissa.

Kun listataan yhteen Ferrarin tekemät kuskihankinnat viimeisen 40 vuoden ajalta, voidaan nähdä, että alle kolmen F1-kauden kokemuksella on hyvin harvoin ollut asiaa ikonisen tallin kisakuskiksi. Omana poikkeuksenaan esiin nousee Gilles Villeneuve, joka nostettiin kauden 1977 lopussa Ferrarille vain yhden McLarenilla ajetun GP:n jälkeen.

Villeneuven jälkeen vähiten kokemusta viime vuosikymmenten Ferrari-kuskeista on ollut ruotsalaisella Stefan Johanssonilla, joka pääsi tiimiin 13 ajetulla osakilpailulla. Johansson oli kuitenkin ehtinyt ajaa pikkutalleissa jo kolmen kauden ajan ennen kuin hänet palkattiin René Arnoux’n tilalle kauden 1985 toiseen kisaan.

Heidän lisäkseen vain superlupauksena pidetyllä Jean Alesilla oli tilillään alle 30 ajettua osakilpailua ennen Ferrarille siirtymistä. Villeneuvesta ja Johanssonista poiketen Alesi oli kuitenkin tuossa vaiheessa noussut jo kahdesti palkintopallille.

Kisavoittojen puuttuminen ei kuitenkaan ole ollut este myöskään Patrick Tambayn, Ivan Capellin, Eddie Irvinen, Rubens Barrichellon tai Felipe Massan tapauksissa. Heistä kuitenkin kaikki olivat ajaneet F1:ssä jo vähintään kolme kautta – Capellilla peräti seitsemän.

Räikköstä enemmän menestystä vain MM-voittajilla

Kimi Räikkönen kuuluu siihen suureen joukkoon, joka oli ehtinyt hankkia kannuksensa muissa talleissa ennen siirtoa Ferrarille. Suomalaiskuskilla oli tuossa vaiheessa taskussaan jo 103 GP:tä, yhdeksän kisavoittoa ja 36 palkintosijaa.

Podiumpaikoissa mitattuna enemmän menestystä olivat saavuttaneet vain Alain Prost (80), Sebastian Vettel (66), Fernando Alonso (53) sekä Michael Schumacher (38). Nämä kaikki olivat myös tuossa vaiheessa uraansa jo vähintään kaksinkertaisia maailmanmestareita.

Kisakokemuksen perusteella kokeneimmat Ferrarin haaviin tarttuneita kuskeja ovat Prostin, Vettelin ja Alonson jälkeen olleet Nigel Mansell ja Rubens Barrichello. Mansell liittyi Ferrarille uransa ehtoovaiheessa vuonna 1989 ajettuaan sitä ennen 118 kisaa ja 13 voittoa Lotuksella ja Williamsilla. Barrichello oli puolestaan kisannut Jordanilla ja Stewartilla, mutta hän saavutti ensimmäiset voittonsa vasta Ferrarilla.

Mansell oli omaan Ferrari-debyyttiinsä mennessä voittanut neljä kisaa Räikköstä enemmän. Hän saavutti maailmanmestaruutensa kuitenkin vasta vuonna 1992 Williamsin kuskina.

Ferrarille siirtyneiden kuskien tilastot 1977–2017:

 

Vuosi

Ajetut
kisat

Voitot

Palkinto-
sijat

Mestaruudet

Gilles Villeneuve

1977

1

0

0

 

Jody Scheckter *)

1979

83

7

27

 

Didier Pironi

1981

45

1

7

 

Patrick Tambay

1982

49

0

0

 

Rene Arnoux

1983

69

4

11

 

Michele Alboreto

1984

41

2

3

 

Stefan Johansson

1985

13

0

0

 

Gerhard Berger

1987

36

1

2

 

Nigel Mansell

1989

118

13

26

 

Alain Prost

1990

153

39

80

3

Jean Alesi

1991

23

0

2

 

Ivan Capelli

1992

78

0

3

 

Michael Schumacher *)

1996

69

19

38

2

Eddie Irvine

1996

31

0

1

 

Rubens Barrichello

2000

112

0

6

 

Felipe Massa

2006

52

0

0

 

Kimi Räikkönen *)

2007

103

9

36

 

Fernando Alonso

2010

138

21

53

2

Sebastian Vettel

2015

139

39

66

4

* ) Kuski voitti myöhemmin maailmanmestaruuden Ferrarin väreissä

Taulukossa huomioitu vain pääosan kaudesta kisakuskeina ajaneet kuljettajat.

Tuoreimmat aiheesta

F1