Ferrari-kuski Kimi Räikkönen kertoi, että edellisessä kisassa tapahtunut pyörähdys johtui moottorikartan viiveestä. MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen ja Ferrarin moottoripäällikkö kertovat, mistä asiassa on kyse.
Räikkönen kävi Kanadassa varikkopysähdyksellä ja vaihtoi toiseen moottorikarttaan. Sen jälkeen hän palasi radalle ja pyörähti tiukassa neulansilmämutkassa, koska aggressiivinen moottorikartta antoi kaasun painamisesta liikaa tehoa.
– Meillä on moottorikartta, joka on suunniteltu startteja varten. Samaa karttaa käytetään myös varikkopysähdyksillä ja se antaa paremman kiihtyvyyden silloin, kun startataan paikaltaan, taustoittaa Ferrarin moottoripäällikkö Mattia Binotto.
Varikolta lähdettäessä kartta oli edelleen päällä, koska Kansainvälinen autoliitto FIA on lukinnut sen 90 sekunniksi, jotta tallit eivät voisi muuttaa sitä tietyissä mutkissa.
– Se kartta on FIA:n sääntöjen mukaisesti lukittu yhden kierroksen ajaksi. Sillä kartalla ajaminen on hiukan vaikeampaa, koska se antaa ylimääräistä vääntöä pienemmillä kierroslukemilla, Binotto sanoo.
– Se on hyvä asia starteissa, mutta ei niin hyvä normaalissa ajossa. Kyse oli ulosmenokierroksesta ja Kimi yllättyi vähän väännön määrästä neulansilmän ulostulossa, Binotto lisää.
Ferrarin tallipäällikkö Maurizio Arrivabene ehti jo Kanadan GP:n jälkeen tuomita spinnauksen Räikkösen syyksi, mutta Binotton mukaan asia ei ole niin yksinkertainen.
– Ei sitä koskaan voi oikein jakaa kuskin tai moottorin syyksi. Tosiasia oli se, että sillä kartalla oli vaikea ajaa, Binotto toteaa.