MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen selventää, mitä Kimi Räikkösen pyörähdyksen syyksi nostettu väärä moottorikartta tarkoittaa.
Räikkönen pyörähti radalla Kanadan GP:n ensimmäisen varikkostoppinsa jälkeisellä ulostulokierroksella. Auto päätyi tiukassa neulansilmämutkassa poikittain, kun kaasua lisätessä moottori saikin liikaa voimaa. Räikkönen epäili itse, että varikkopysähdyksen jälkeen autoon oli saattanut jäädä päälle väärä moottorikartta.
– Kun kuljettaja menee kaasulle eikä sieltä oikein tulekaan voimaa tai voima tulee liian nopeasti, niin se aiheuttaa tällaisen spinnin. Ferrari selvittää syyn siihen, mutta he eivät välttämättä huutele siitä hirveästi, koska eivät halua antaa muille talleille tietoa, minkä takia näin kävi, Oikarinen kommentoi.
– Todennäköistä kuitenkin on, että varikkopysähdyksen aikana muutettavat kartat eivät ole menneet oikein ja siitä johtuen auto ei vastannut kaasuun sillä tavalla kuin kuljettaja odottaa.
Moottorikartat ohjelmoidaan valmiiksi ennen kisaa ja kuljettaja vaihtaa niitä itse.
– Kuljettaja valitsee sen varikkokäyntiä varten. Hän vaihtaa moottorikartan ratista tullessaan pitstopille, niin että se toimii kytkimen kanssa hyvin yhteen, kun lähdetään liikkeelle. Kun kuljettaja tulee taas radalle, se pitää vaihtaa toiseen asentoon, Oikarinen täsmentää.
– Taustalla on tietysti paljon ihmisiä, jotka ohjelmoivat autoa. Onko siellä käynyt joku vika vai mistä tämä johtuu? Sitä me emme tiedä.
Moottorikartoissa on siis kyse siitä, kuinka auto säädetään vastaamaan kaasuun. Aiemmin insinöörit ohjelmoivat moottorin tuottamaan tarvittavan määrän vääntöä niissä olosuhteissa, joissa kisa kulloinkin ajettiin, mutta nykyisin moottorikarttojen muuttaminen on kisojen välillä rajatumpaa.
Juttua muutettu 9.6.2015 klo 22.43: Räikkösen "keskeytys" korjattu pyörähdykseksi.