Mercedeksen F1-tiimissä on tehty kisojen välisenä aikana töitä Singaporen GP:n jarruongelmien selvittämiseksi. Saksalaistallissa ei täysin ymmärretä, miksi juuri sen jarrut katosivat tropiikissa savuna ilmaan.
Sekä kisan voittanut Nico Rosberg että takarivistä kolmanneksi ajanut Lewis Hamilton olivat Singaporessa isoissa ongelmissa jarrujensa kanssa. Sen sijaan Red Bullin Daniel Ricciardo ja Ferrarin Kimi Räikkönen pystyivät paahtamaan täysillä ja haastamaan Mercedes-kuskit kaksintaisteluissa.
MAINOS
Malesian GP MTV Totalilla
Perjantai: Harjoitukset klo 4.55 ja 8.55
Lauantai: Harjoitukset klo 8.55, aika-ajo klo 11.55
Sunnuntai: Malesian GP klo 9.55, ennakkotunnelmat klo 8.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
Auto Motor und Sportin jututtaman insinöörin mukaan Singaporessa jarrupoljin on käytössä lähes neljänneksen jokaisesta kierroksesta, joten rasitus jarruja kohtaan on massiivista. Insinöörit olivat ihmeissään varsinkin Ferrarin kyvystä säästää jarrujaan ja ajaa silti tasainen kilpailu Mersun kanssa.
– Olimme erittäin yllättyneitä siitä, että Kimi pystyi seuraamaan meitä joka sekunnin lähes koko kisan läpi ilman jarruongelmia. Me emme olisi pystyneet siihen. Nicon ja Lewisin jarrut ylikuumenivat puhtaassakin ilmassa, nimettömän pysyvä Mersu-insinööri kummastelee.
– Luulimme, että jäähdytys toimi tehokkaasti emmekä joudu jäähdyttelemään jarruja enempää kuin muut. Tällä hetkellä emme pysty selittämään, miksi ne olivat silti liian kuumat meille.
Ongelmista huolimatta Rosberg pystyi pitämään Ricciardon takanaan ja Hamilton ajatettiin Räikkösen ohi Ferrarin hätiköidessä rengastaktiikkansa kanssa.
– Nico oli huono vertailussa Ricciardoon ja Räikköseen, muttei dramaattisesti. Jarruvika ei oikeastaan koskaan hellittänyt. Molemmat kuskit oppivat kisan aikana tulemaan toimeen sen kanssa ja ajamaan silti nopeasti, tallin sisältä kerrotaan.