Raportti julki: Nämä suomalaiset vaatemerkit ovat vastuullisimpia – tunnettuja brändejä listan hännillä

15:53img
Mistä tietää, että tavara on tehty vastuullisesti? Eettisen kaupan puolesta ry:n asiantuntija MTV Uutiset Liven haastattelussa.
Julkaistu 14.12.2021 10:46

Salla Laurila

Eettisen kaupan puolesta ry julkisti tuoreimman raporttinsa suomalaisten vaatemerkkien vastuullisuudesta. Vertailuun otettiin mukaan tänä vuonna ensimmäisen kerran vaatteiden korjaukseen ja takuuseen liittyviä palveluja.

Yksikään suomalaisbrändi ei jäänyt tämän vuoden vertailussa nollille pisteille Eetti ry:n raportissa. Mukana oli 34 suomalaista vaatemerkkiä, joiden ympäristö-, ilmasto-, ihmisoikeustyötä ja läpinäkyvyyttä arvioitiin. Vertailussa vaatemerkit sijoitettiin viisiportaisella asteikolla A:n ja E:n välille.

Seitsemän vaatemerkkiä ylsi parhaimpaan A-kategoriaan ja viisi huonoimpaan. Parhaat pisteet sai FRENN (26) ja surkeimmat Ivana Helsinki (1).

Eniten pisteitään paransivat Pure Waste (+8 pistettä), Reima (+8 pistettä) ja Luhta Sportswear Companyn Torstai (+7 pistettä).

Ränkkää brändi 2021 raportin tulokset.

Listauksesta näet suomalaismerkkien menestymisen vastuullisuusraportissa. Tänä vuonna yksikään vaatebrändi ei jäänyt täysin pisteittä.

Ilmastoasiat tapetilla

Eetti ry:n havainnon mukaan suomalaisyritykset ovat petranneet etenkin ilmastovaikutusten raportoinnissa. Vain kuusi yritystä jäi vaille ilmastopisteitä.

Yhä useampi vaatemerkki on ryhtynyt laskemaan ilmastopäästöjään ja viestimään niistä. Hiilineutraalius on Eetti ry:n mukaan selkeä trendi.

– Yrityksissä on kuitenkin nähtävissä eroja siinä, miten tavoitteesta kerrotaan: onko konkreettinen suunnitelma jo tehty ja miltä osin se perustuu päästökompensaatioille. Tämä on tärkeää, jotta ilmastoystävällisyys ei jää vain puheen tasolle, tiedotteessa kuvaillaan.

Eetti ry muistuttaa, että tehokas keino vähentää päästöjä on pidentää vaatteen elinikää. Raportissa tarkasteltiin vaatteiden korjauspalvelua ja takuuta koskevia asioita osana ympäristövaikutuksia. 

– FRENN, Alpa, Aarre, Halti, Gugguu, Globe Hope ja Sasta saivat täydet kaksi pistettä pitkäikäisyyden edistämisestä. Kaksitoista merkkiä jäi kokonaan vaille pitkäikäisyyspisteitä. Yhdeksän merkkiä tarjoaa tuotteilleen takuun ja seitsemäntoista merkkiä korjauspalveluita.

Lue myös: Haluatko ostaa tavaran yritykseltä, joka kunnioittaa luontoa ja ihmisoikeuksia? Näistä asioista tiedät varmasti, että tavara kannattaa jättää hyllylle

Liikevaihdoltaan suurimmat yritykset sijoittuivat huonoimpiin kategorioihin. Suuret yritykset eivät myöskään kehittäneet vastuullisuuttaan samassa tahdissa siihen keskittyneiden yritysten kanssa. 

– S-ryhmän House, Keskon mywear, Tokmannin Pola ja Stockmannin NOOM eivät ole parantaneet tulostaan lainkaan.

Sen sijaan Suomen suurin vaateyritys Luhta Sportswear Company paransi merkkiensä sijoitusta. Luhta, Rukka, YourFace  ja Torstai saivat tänä vuonna ensimmäiset pisteensä.

Lue myös: Suomen olympia-asut tekee yritys, jonka vastuullisuuspisteet rypevät pohjamudissa – tämä Luhdan vaatteiden tuotanto-oloista tiedetään

Huonoimmin brändikatsauksessa pisteytettyjä merkkejä yhdistää tuotanto joko täysin tai merkittäviltä osin riskimaissa. Merkeiltä ei myöskään löytynyt vaatteiden pitkäikäisyyttä tukevia palveluja ja niillä on käytössä vasta vähän vastuullisempia materiaaleja.  

Lue koko raportti täältä.

Lue myös: Suomalaisyritykset ovat aiempaa vastuullisempia – kestävän kehityksen tuomia liiketoimintamahdollisuuksia ei silti hyödynnetä

Tuoreimmat aiheesta

Yritykset ja brändit