Helmut Marko kertoo Auto Motor und Sportille, että Red Bull on sopinut Hondan kanssa japanilaisvalmistajan voimayksiköiden käyttämisestä myös tämän kauden jälkeen.
LUE MYÖS: Alfa Romeo on jatkamassa yhteistyötä Ferrarin kanssa – Kimi Räikkösen uuden auton nimi herättää ihmetystä
LUE MYÖS: F1-kisojen alkamisaika muuttuu: "Palaamme menneisyyteen"
Honda ilmoitti lokakuussa vetäytyvänsä F1-sarjasta kauden 2021 päätteeksi. Kaudesta 2022 alkaen Red Bullin on tarkoitus vastata voimayksiköistä itsenäisesti.
Se, käyttääkö Red Bull Hondan voimayksiköitä on kuitenkin vielä epävarmaa, sillä tämä edellyttää sitä, että tallit pääsevät sopuun voimayksiköiden kehitystyön jäädyttämisestä. Red Bullilla ei ole varaa tai osaamista kehittää voimayksikköä itse.
– Kaikki on sovittu välillämme, olemme lähtötelineissä. Mutta tämä toteutuu vain, mikäli saamme FIAlta mustaa valkoisella, että kehitystyö ollaan jäädyttämässä, Marko tähdensi Auto Motor und Sportille.
Markon mukaan asiaan ollaan saamassa selvyys jo ensi viikolla.
– Tässä ei ole kyse vain Red Bullista. Meillä on jo kulukatto, ja käymme keskusteluita kuljettajien palkoista. Vain moottoripuolella kaikki on vapaata. Lisäksi tällä hetkellä näyttää siltä, että uusia moottorisääntöjä ollaan ottamassa käyttöön jo 2025. Nykyiset moottorit aiheuttavat merkittäviä kustannuksia, eikä niihin kannata investoida enää yhtään enempää.
Kehitystyön jäädyttämiseen liittyy yksi iso kysymys: mitä sitten, jos yksi tai useampi voimayksikkö on selkeästi muita parempi? Kun kehitystyö on kielletty, tuota eroa on mahdotonta kuroa umpeen.
Tarvittaan siis mahdollisesti muitakin toimenpiteitä kuin pelkkä kehitystyön jäädyttäminen. On puhuttu ”suorituskyvyn tasapainosta”, joka tarkoittaa sitä, että eri voimanlähteistä tehdään jollain keinotekoisella tavalla samantasoiset.
Ainakaan Mercedeksen Toto Wolff ei tällaista muutosta hyväksy.
– Se olisi lopun alkua, Wolff sanoi viime vuoden lopulla.
Marko puhuu pelkästään kehitystyön jäädyttämisestä ja sen tarpeellisuudesta, mutta esimerkiksi Renault ja Ferrari, joiden voimayksiköt eivät ole tehojen puolesta aivan Mercedeksen ja Hondan tasolla, lienevät huomattavasti enemmän ”suorituskyvyn tasapainon” kannalla.
Kabinetissa olisi löydettävä ratkaisu, joka tyydyttää kaikkia. Red Bullin tulevaisuuden kannalta tämä on suorastaan kohtalonkysymys.
– Jos sopua ei löydy, Red Bullin on mietittävä mukanaoloaan F1-sarjassa. Tämä ei ole kiristystä. Järki- ja taloussyistä johtuen kehitystyön jäädyttäminen on ainoa ratkaisu. Meillä ei ole varasuunnitelmaa.