Mercedes-talli koki Itävallassa sysimustan viikonlopun Lewis Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen keskeytettyä teknisiin vikoihin. Hamiltonin renkaiden nopea kuluminenkin herätti keskustelua.
MAINOS
F1-kisaputki jatkuu C Morella –
seuraavaksi Silverstone!Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Britannian GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
LUE MYÖS: Mercedes taustoittaa fiaskoviikonloppuaan – väitteet uudistusten ongelmista tyrmätään
Mercedeksen tekninen johtaja James Allison painottaa renkaiden tuhoutuneen autoissa nopeasti korkean lämpötilan sekä Itävallan radan erityispiirteiden takia.
– Moni tiimi kärsi renkaiden nopeasta kulumisesta. Se johtui siitäkin, että lämpötila oli kisapäivänä korkeampi ja mutkat ovat vaativia. Hyvin nopeita mutkia sekä useampia perättäisiä virtaavia mutkia kierroksen loppuosalla. Renkaat joutuvat koville, Allison selventää.
Red Bullin Max Verstappen pystyi ajamaan voittoon säästeltyään renkaitaan tehokkaasti. Hamiltonin Mercedeksessä renkaat taas kuluivat nopeasti. Allisonilla oli tähän looginen selitys.
– Miksi toisissa autoissa renkaat kuluivat sitten nopeammin ja toisissa ei? Se riippuu siitäkin, miten käytät renkaitasi. Jos verrataan aika-ajovauhtia, jossa kierrosaika oli minuutti ja kolme sekuntia, sekä kisavauhtia, jossa kierrosaika oli minuutti ja yhdeksän sekuntia kisan alussa. Ero selittyy sillä, miten kuljettaja käyttää renkaitaan, Allison kertoo.
Kisan alussa Hamiltonin tilanne oli hyvä. Tilanne muuttui kuitenkin dramaattisesti Mercedeksen tehtyä taktisen virheen. Hamiltonia ei otettu varikolle virtuaalisen turva-auton takia ja yhtäkkiä hän joutuikin takaa-ajajaksi.
– Autolla voi ajaa kisan alussa kovempaakin, mutta siitä maksaa hintaa, koska renkaat lämpenevät liikaa ja alkavat sen myötä tuhoutua. Meidän tapauksessamme huono taktinen päätös vaikutti asiaan. Yritimme korjata tilannetta, Allison selventää.
– Ensimmäisellä stintillä renkaiden kanssa ei ollut ongelmia, koska niitä pystyttiin kontrolloimaan. Sitten piti ottaa muita kiinni ja sen takia renkaat kuluivat nopeammin, koska autolla piti ajaa kovempaa. Kyse on pitkälti siitä, kuinka paljon vaadit renkailtasi sellaisella radalla lämpimässä säässä renkaiden kannalta vaativissa mutkissa, Allison jatkaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Hamiltonin keskeytys ei johtunut renkaista. Hänen matkantekonsa päättyi bensapumppuvian takia.
Keskeytyksestään huolimatta Hamilton ei olisi kyennyt taistelemaan kuitenkaan kisan voitosta. Hän joutui kuluttamaan renkaitaan liikaa, eikä kyennyt hyödyntämään autonsa täyttä potentiaalia.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.