Renaultin uusi mainos sai ranskalaiset naisten oikeuksien puolustajat ärähtämään, sillä he pitivät mainosta seksistisenä.
Renault kertoi julkistaneensa kesäkuussa kynsilakka-tuotesarjan, joka soveltuisi myös auton maalipinnan korjaamiseen. Kynsilakka, joka on suunnattu ”naiskuljettajille”, on saatavilla samoissa väreissä kuin Renaultin nykyiset Twingo-autot.
Lehdistötiedotteessaan autovalmistaja sanoi, että ylpeät Twingo-kuljettajat voivat uuden kynsilakan ansiosta sovittaa yhteen kyntensä ja autonsa värit.
Mainoksessa näytetään tyylikäs nainen lakkaamassa kynsiään samoihin väreihin vaaleansinisen Twingonsa kanssa. Tämän jälkeen hän käyttää samaa lakkaa peittääkseen naarmun autonsa maalipinnasta.
– Saat kyntesi ja autosi kiiltämään, mainoksen iskulause kuuluu.
Ranskalaisen feministisen yhteisön johtaja Marie-Noelle Bas sanoo, että kyseinen mainos esittää naisten olevan pelkkää ulkonäköpainetta ja ajotaidottomuutta.
– Tällainen salakavala ja huolettoman arkipäiväinen seksismi luo perustan vielä pahemmalle syrjinnälle, Bas toteaa.
Renault sai myös kuulla kunniansa sosiaalisessa mediassa. Twitter-kommenteissa kauhisteltiin sitä, että autovalmistaja kuvitteli auton ja kynsien värin olevan jonkinlainen prioriteetti naisille.
Renaultin tiedottaja vastasi kritiikkiin toteamalla, että kynsilakka oli suunnattu urbaaneille naisille, jotka pitävät autonsa tuunaamisesta. Samalla yhtiö selitti, että mainoksessa ei näytetty naarmun syntyneen autoon naisen ajamisen seurauksena.
Lähde: Automotive News Europe
---
1:19