Rikostoimituksen päällikön kommentti: Pieni ja typerä lakimuutos johti naurettavaan salaamiseen

jarkko sipilä kommentti
Rikostoimittaja Jarkko Sipilä ihmettelee miksi poliisi ei voi mainita rikoksesta epäiltyä korkeaa virkamiestä nimeltä.MTV Uutiset
Julkaistu 27.08.2021 14:45

Jarkko Sipilä

jarkko.sipila@mtv.fi

@sipilamtv3

Keskusrikospoliisi tiedotti torstaina, että valtiontalouden tarkastusviraston esitutkinnat on saatu päätökseen. Pääepäillyn nimeä ei mainittu, vaan poliisi käytti sanoja "virkamies" ja "henkilö". Koko valtakunta kuitenkin tietää, että kyse on erotetusta ylijohtaja Tytti Yli-Viikarista. Tilanne on naurettava, kirjoittaa MTV Uutisten rikostoimituksen päällikkö Jarkko Sipilä.

Vielä 2013 krp olisi voinut tiedotteessaan mainita Yli-Viikarin nimen, mutta vuoden 2014 alusta esitutkintalaki muuttui.

Nykyisin poliisi saa kertoa rikoksesta epäillyn nimen käytännössä vain, jos se on välttämätöntä rikoksen selvittämiseksi tai epäillyn kiinnisaamiseksi. Tällä perusteella poliisi ajoittain julkaisee etsintäkuulutettujen nimiä ja valokuvia.

Vuoteen 2013 saakka tiedottamisesta oli säädetty asetuksessa, jonka mukaan "rikoksesta epäillyn nimen tai hänen kuvansa saa antaa julkisuuteen vain, jos se on välttämätöntä rikoksen selvittämiseksi, epäillyn kiinni saamiseksi tai muusta erityisen painavasta syystä."

Tämä "muu erityisen painava syy" tarkoitti rikosasian yhteiskunnallista merkitystä. Yli-Viikarin tapauksessa se olisi ilman muuta ylittynyt.

Vuoden 2014 muutoksessa kohta nostettiin lakiin muutettuna ja samalla sanat "muusta erityisen painavasta syystä" poistettiin.

SuomiAreenan keskustelutilaisuuteen heinäkuussa osallistunut Tytti Yli-Viikari ei halunnut puhua toimittajien kanssa. Hän poistui paikalta vähin äänin järjestysmiesten saattelemana. Katso video: 

0:35img

Miksi muutos?

Lakiehdotuksia perustellaan eduskunnalle annettavassa hallituksen esityksessä. Tätä painavan syyn poistamista siinä ei perusteltu lainkaan, eikä asiaan otettu kantaa eduskunnan valiokunnissakaan.

Itselleni on jäänyt käsitys, että muutosta säädettäessä ei oikein ymmärretty sen vaikutusta, vaikka esimerkiksi Oikeustoimittajat ry ongelman toi esiin jo lakia valmisteltaessa.

Tätä kantaa tukee se, että hallituksen esityksessä todetaan ettei tiedottamispykälien osalta ollut merkittäviä muutostarpeita. Silti lakiin tehtiin iso, avoimuutta kaventava muutos.

Vaikea nähdä, että Suomessa tarkoituksellisesti säädettäisiin lakipykälä, joka määrää poliisin salaamaan ministerin olevan epäiltynä murhasta.

Tämä on kuitenkin tilanne nyt.

Poliisi ei voi myöskään kertoa, jos ministeri on joutunut henkirikoksen uhriksi, vaikka kyse olisi poliittisesta motiivista.

Vaikka nuo ovat ääriesimerkkejä, tilanne on käsittämätön. Puutteellinen lakipykälä johtaa näihin naurettaviin tilanteisiin, joissa merkittävän valtion viraston ylijohtajasta puhutaan vain virkamiehenä tai henkilönä.

Poliisi on kiristänyt tulkintaansa esitutkinta-aineiston salassapidosta, mutta tällä nimiasialla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Tähän nimien salaamiseen johti esitutkintalain typerä ja ilmeisen harkitsematon pikkumuutos.

Ilmaisu "tai muusta erityisen painavasta syystä" pitäisi palauttaa esitutkintalain tiedottamispykälään mahdollisimman pian.

Erityisen painava muu syy ei tarkoita sitä, että poliisi ryhtyisi tiedottamaan poppareiden, näyttelijöiden tai julkkisten ylinopeuksista, huumerikosepäilyistä tai pahoinpitelyjutuista.

Sen sijaan poliisin pitää voida kertoa nimillä, jos ministeriä, korkeaa virkamiestä tai merkittävää yritysjohtajaa epäillään vakavasta rikoksesta. Painava syy nivoutuu erityisesti poliittiseen tai taloudelliseen vallankäyttöön, mutta myös viran kautta esimerkiksi tapaukseen, jossa poliisipäällikköä epäiltäisiin rattijuopumuksesta.

"Tässä on ollut tietyt intressit liikkeellä", Tytti Yli-Viikari kommentoi potkujaan SuomiAreenan keskustelussa. Katso parhaat palat videolta: 

7:33img

Tuoreimmat aiheesta

Kommentti