SOK aloittaa rajun hintakilpailun ja uhoaa paluuta osuuskauppatoiminnan juurille. Suomalaisen päivittäistavarakaupan markkinajohtaja S-ryhmä alentaa huomenna noin 400 ruokatarvikkeen hintaa kaikissa Prismoissa.
– Taantuma on koetellut kuluttajia, ihmisillä on rahan kanssa tiukkaa ja me aiomme nyt ottaa merkittävä askeleen hintojen laskemiseen, lupaa SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä.
Hintojen lasku kuulostaa markkinatempulta. Ja ehkä se on myös sitä. Heikkilä vakuuttaa, että kyse on osuuskaupan paluusta juurille. Se tarkoittaa edullisten palvelujen tarjoamista jäsenille.
– Tässä ei ole kyse yksittäisestä alekampanjasta, joka kestää jonkun viikon, vaan kyse on pysyvästä hintojen alentamisesta, lupaa Heikkilä.
Neljänsadan yksittäisen ruokatarvikkeen hintojen lasku kuulostaa paljolta. Valtaosaa hinnoista alennus ei kuitenkaan koske, sillä Prismojen valikoima on valtaava, jopa 25 000 eri tuotetta. Siitä tuo 400 on vajaa kaksi prosenttia.
– Olemme valinneet kaikkein tärkeimmät tuotteet, ne mitä useimmin suomalaisten kotipöydillä esiintyy. Eli siellä on juustoa, leipää ja lihatuotteita, sanoo S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu.
Osa alennuksista kohdistuu brändituotteisiin, osa S-ryhmän omiin merkkeihin, joita on reilu kymmenen prosenttia valikoimasta.
– Esimerkiksi Reissumies-leipä on nyt 39 senttiä ja Oltermanni-juusto 4,95. Se on hinta, jota ei ole jatkuvana hintatasona ollut Suomessa ennen, Alarotu toteaa.
Hinnanlaskun haarukka on iso. Muutamasta prosentista jopa yli 30 prosenttiin. Jotta kuluttaja saisi täyden hyödyn hintojen laskusta, hänen pitäisi keskittää ruokaostokset 150 tuotteeseen, joiden hinta laskee keskimäärin noin 20 prosenttia.
Tässä Heikkilän laskelma:
– Suomalainen kuluttaja käyttää vuodessa ruokaan noin 2 500 euroa. Jos hän käyttäisi juuri näitä 150 tuotetta, joiden hinta eniten laskee, niin se 20 prosenttia laskisi ruokalaskua noin 500 euroa per henkilö. Nelihenkisessä perheessä säästö olisi 2 000 euroa vuodessa.