Somevaikuttajien häpäisemisestä ilmastotekojen takia on muodostunut iso ilmiö länsinaapurissamme. Onko seuraavaksi Suomen vuoro?
Ruotsissa kuohuttaa tällä hetkellä Instagram-tili Aningslösä influencers (vapaasti suomennettuna tietämättömät vaikuttajat), jonka tarkoituksena on kuvauksensa mukaan "laittaa merkille lentoliikenteen ilmastovaikutuksiin vaikuttavia tekijöitä ja julkaista niitä tarinoiden muodossa".
Toisin sanottuna tili perkaa kriittiseen sävyyn yli 20 000 seuraajaa omaavien ruotsalaisvaikuttajien profiileja ja julkaisee niistä kuvamateriaalia Instagram Storyssa.
Tilin nolaa ja häpäisee somevaikuttajia, sekä saattaa heidät vastuuseen kiiltävän glamour-elämänsä ilmastovaikutuksista.
Mitä Ruotsi ensin, sitä Suomi perässä?
Tilin suosio on kasvanut Ruotsissa hurjaa vauhtia. Aningslösä Influencers aloitti toimintansa joulukuussa, ja se on kerännyt nyt jo yli 60 000 seuraajaa.
Kysymys kuuluukin, että milloin tämä sama ilmiö saapuu Suomeen? Onko esimerkiksi Sara Siepin keräämä negatiivisen palautteen ryöppy vasta alkusoittoa siitä, mitä suomalaiset somevaikuttajat tulevat kohta kokemaan?
Suomessa ilmastokriittistä Instagram-tiliä, ilmastoahdistusta ylläpitävä Annamari Värtö kertoo seuranneensa aihetta läheltä ja uskoo ilmiön rantautuvan pian myös Suomeen.
– Ruotsissa se on tällä hetkellä iso ilmiö. Siellä puhutaan jo ihan lentohäpeästä. Uskon, että vuoden lopussa ollaan ihan eri tilanteessa myös Suomessa, Värtö kertoo.
Asia esiin positiivisen vai negatiivisen kautta?
Värtö heräsi itse asiaan kansainvälisen ilmastonmuutospaneelin lokakuun raportin jälkeen.
Raportin synkät lukemat saivat Värtön pois tolaltaan, ja hän päätti alkaa lentolakkoon sekä perustaa hyvin samantapaisen Instragram-tilin myös Suomeen.
Värtö ei toistaiseksi kuitenkaan ole halunnut tilillään nostaa somejulkkiksia ilkeästi tikun nokkaan, vaan hän on yrittänyt tuoda esiin astetta positiivisempaa lähestymistapaa.
– Ruotsin tili on tarpeellinen, koska kyllä kaikki herättelytavat tulee ottaa käyttöön. Itse kuitenkin yritän tällä hetkellä hieman posiitivsempaa lähestymistapaa. Olen kyllä lähettänyt vaikuttajille ja julkkiksille kommentteja, että "mites ne päästöt?". Saada asiaa pinnalle, mutta en syyllistävästi.
Instagram-julkkikset vastuuseen
Värtö nostaa puheissaan esiin myös vastuun, joka somejulkkisten olisi hänen mukaansa ensiluokkaisen tärkeää ymmärtää.
– Jos Instagram-julkkiksella on esimerkiksi yli 100 000 seuraajaa, niin siinä on todella iso vaikuttamisen mahdollisuus. Jos esimerkiksi yksikin prosentti niistä seuraajista innostuu matkustamaan sinne samaan kohteeseen, mistä kuva on otettu, niin kyllä siinä on iso vastuu.
Värtö näkee Sara Siepin pyörityksen jossain määrin ilmiön heräämisen alkusoittona Suomessa.
– Kyllä niihin pikkuhiljaa täälläkin heräillään. Esimerkiksi Sara Siepillä on paljon seuraajia ja sinne mahtuu myös paljon ilmastotietoisia ihmisiä. Osa luulee, että ihmiset kateuksissaan kommentoi ikävään sävyyn. Itse en usko, että se kateus olisi siinä se suurin motivaattori, vaan iso huoli ilmastoasioista ja tulevaisuudesta.