Koronatilanteesta johtuvat rajoitukset näkyvät selvästi suomalaisten tekemissä korttiostoksissa.
S-Pankin asiakkailla on käytössä 2,3 miljoonaa etukorttiominaisuudella vartustettua Visaa, joiden anonyymejä käyttötilastoja tutkimalla S-Pankki selvitti ostokäyttäytymisen muutosta.
Maaliskuun puolivälissä hamstrausaalto nosti erityisesti ruokakauppojen ja apteekkien myyntejä. Ruokakaupoissa ostoksia tehtiin koronakriisin alussa 12 prosenttia ja apteekeissa peräti 50 prosenttia enemmän kuin normaalisti.
Kaikkiaan ostot ovat vähentyneet 29 prosenttia tammikuusta.
Koronan isku ravintola-alaan näkyy kulutuksen romahtamisena: ravintola-alalla pudotusta ostoihin tuli tammikuuhun verrattuna noin 80 prosenttia.
Lue myös: Matkavakuutuksia ei osta kukaan, mutta henkivakuutukset käyvät kaupaksi – korona iskee kovaa vakuutusyhtiöihin, osa odottaa jopa sadan miljoonan iskua
Verkkokauppaostoksissa ei nousukäyrää
Kriisin aikana monet verkkokaupat ovat houkutelleet asiakkaita erilaisin alennuksin ja myös ruuan ostaminen verkosta on yleistynyt. S-pankin mukaan verkkokauppaostosten osuus kaikista ostoista ei kuitenkaan ole kasvanut koronatilanteen aikana.
– Taloudellinen tilanne on edelleen erittäin haastava. Mutta korttitilastot osoittavat, että elämä jatkuu. Meidän pankkien tehtävä on esimerkiksi lyhennysvapaita ja muita joustoja tarjoamalla yrittää pitää suomalaisten talous tasapainossa. Sitä kautta tästäkin hankalasta tilanteesta on mahdollista nousta,, sanoo S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula tiedotteessa.
Tiedot perustuvat S-Pankin S-Etukortti Visoilla tehtyihin maksuihin vuoden alun ja 19. huhtikuuta välisenä aikana.