S-ryhmän mukaan alkoholittomat mocktailit ovat kovassa nosteessa. Yhtiö kertoo, että mocktailien alkukesän myynti on kasvanut räjähdysmäisesti.
Yhtiö kertoo tiedotteessaan, että viime kesänä alkoholittomia mocktaileja myytiin S-ryhmän ravintoloissa jopa 20 prosenttia edelliskesää enemmän ja trendin nähdään yhä vahvistuvan tänä kesänä.
S-ryhmän mukaan erilaisten juomasekoitusten suosion taustalla on yleinen suuntaus: alkoholia juodaan koko ajan vähemmän ja se, mitä juodaan, on entistä laadukkaampaa.
– Osasimme odottaa viime vuosien kehityksen perusteella kasvua alkoholittomiin juomiin, mutta yli 20 prosentin kasvu on yllättänyt meidät kaikki positiivisesti, sanoo juoma- ja viihderavintoloista vastaava johtaja Juha Lindholm SOK:n matkailu- ja ravitsemiskaupasta.
Myös terveellisyys- ja hyvinvointitrendit näkyvät etenkin alkoholittomien juomien suosion kasvussa.
– Hellitään omaa terveyttä, mutta halutaan kuitenkin nauttia elämästä ja herkutteluhetkistä.
Samaan trendiin osuvat S-ryhmän mukaan myös kylmät kahvijuomat, jotka ovat rantautuneet toden teolla nyt Suomeenkin. Yhtiön mukaan kylmät kahvijuomat maistuvat erityisesti nuoremmille kuluttajille ympäri vuoden.
– S-ryhmän ketjukahviloiden kolmanneksi myydyin erikoiskahvi on jäälatte. Kylmien kahvijuomien osuus myynnistä on kasvanut parin viime vuoden aikana 25 prosenttia, kertoo Lindholm.