Yksi Alkon juomaryhmä on noussut tänä keväänä yllättäväksi suosikiksi.
Tänä keväänä Alkon juomaryhmien joukossa on nähtävissä selkeä suosikki. Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna kertoi Makuja.fi-sivustolle, että tietyn yksittäisen juomaryhmän suosio on nimittäin noussut yllättäen vain vuoden aikana merkittävästi.
– Juomaryhmänä alkoholittomat tuotteet ovat olleet kevään hitti: niiden myynti Alkossa kasvoi 43 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, Vilkuna kertoo.
Alkoholittomat juomat trendien aallonharjalla
Erilaisten alkoholittomien juomien suosion kasvuun on nähtävissä useampi syy. Juomien kasvaneeseen menekkiin on vaikuttanut Vilkunan mukaan alkoholittomien laadun kohoaminen uusien valmistustekniikoiden myötä sekä kasvavan kysynnän mukana laajentunut valikoima. Alkoholittomien juomien suosion kasvu vaikuttaa myös siihen, mitä vieraille tarjotaan.
– Yhä useampi haluaa olla hyvä isäntä tai emäntä ja tarjota laadukasta juotavaa myös vieraille, jotka syystä tai toisesta eivät halua nauttia alkoholia, Vilkuna toteaa.
Kaloreiden laskeminen ja terveellisten elämäntapojen vaaliminen ovat nykypäivän trendejä, joiden kanssa alkoholi ei kaikkien mielestä sovi yhteen. Myös terveysbuumi on Vilkunan mukaan yksi syy siihen, että alkoholittomat juomat tekevät Alkon hyllyllä erityisen hyvin kauppansa tänä keväänä.
– Monet myös kohtuullistavat alkoholinkäyttöään eri syistä, hän kertoo.
Juhlaväelle tarjoillaan kuohuviiniä ja samppanjaa
Perinteisesti juhlan kunniaksi laseissa kilistellään kuohuvaa – ja tästä tavasta ei olla hevillä luopumassa. Valmistujaisjuhlien aikaan Alkoissa myydään huomattavasti tavallista enemmän kuohuviinejä ja samppanjoita.
– Kuohuviinien myynti kasvaa noin 30 prosenttia ja samppanjoiden yli 50 prosenttia. Kuplat siis juhlistavat valmistujaisia, ja juomiin ollaan valmiita myös satsaamaan, kuten samppanjanmyynnin kasvuluvut osoittavat, Vilkuna toteaa.