Alkon toimitusjohtajan mukaan viinibuumi, ja etenkin roseeviinien suosio, näkyy selvästi tämän kesän myyntitilastoissa.
Kuuma kesä on lisännyt niin virvoitusjuomien kuin vesienkin myyntiä, mutta miten helteinen kesä on näkynyt Alkossa? Huomenta Suomen lähetyksessä vieraillut Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen kertoi viinien tehneet tänä kesänä hyvin kauppansa. Eniten myyntiä ovat Laitisen mukaan kasvattaneet roseeviinit.
– Rosee on mielenkiintoinen tuote. Se on nyt löytänyt kuluttajien koteihin ympäri vuoden. Aiemmin se oli kesäjuoma, mutta nyt se on talvellakin suosittu, Laitinen kertoo.
Myös valkoviinien suosio on jatkanut kasvuaan.
– Mielenkiintoinen heinäkuussa näkynyt asia oli, että ensimmäistä kertaa vuoden 2002 valkoviinit menivät punaviinin ohitse.
Suomalaiset siirtyneet erilaisiin tuotteisiin
Koko vuoden litramääriä tarkasteltaessa Alkon myynti on laskenut vuoden aikana kymmenellä prosentilla.
Laitisen mukaan tämä kertoo osaltaan siitä, että suomalaiset ovat siirtyneet nauttimaan erilaisia tuotteita.
– Väkevien kulutus on tullut vuodesta 2007 alaspäin koko ajan ja viinien keskihinta on hieman noussut. Eli ostetaan vähemmän, mutta halutaan toisaalta hieman panostaa, Laitinen kertoo.