S-ryhmän tänään julkaisemat hinnanlaskuaikeet ovat herättäneet paljon keskustelua niin MTV:n uutissivuilla kuin MTV Uutisten Facebookissakin.
Uutista ruoan hinnanlaskusta voisi olettaa hyväksi uutiseksi, mutta lukijat ovat löytäneet asiasta on myös paljon arvosteltavaa.
Eniten lukijoita tuntuu hiertävän S-ryhmän aikeet painottaa hinta-alea Prismojen tuotevalikoimiin.
– Prismoja on vain isoilla paikkakunnilla ja siksi niiden myyntikin on suurempi kuin esim. Salen. Mutta onko mitään järkeä lähteä asioimaan 50-100 km:n päähän Prismaan, jos siinä säästää muutaman euron verrattuna oman paikkakunnan S-markettiin. Miksi hintoja ei voisi alentaa kaikissa S-ryhmän kaupoissa?
– S ja K ovat toistaiseksi kotimaisia. Suosin niitä, mutta [tämä on] epäreilua kilpailua niitä kuluttajia kohtaan, jotka asuvat kymmenien tai satojen kilometrien päässä Prismoista.
– Hyvä on Prisman hintoja alentaa, kun samaan aikaan Salen hintoja nostetaan. Kaikilla ei ole mahdollisuutta käydä marketeissa.
Lukijat syyttävät kauppaketjuja kovasta hintatasosta. Hinta-ale tuntuukin olevan monella liian vähän liian myöhään. Myös laajentaminen Venäjälle ärsyttää.
– Ensin itse pilasivat kilpailun Suomessa (tarkoituksella) ja hinnat nousi. Nyt mukamas antavat meille armoa.
– On helppo laskea hintoja, kun ensin on nostettu hintoja niin, ettei köyhät kanna kiviä kengissään ja naarmuta prismojen vahattuja lattioita.
– Suoraan sanottuna tuotteet ovat olleet vuosikaudet ylihinnoiteltuja, jotta Venäjän Prismat on saatu rakennettua. Taitaa olla ne 10 000 muuta tuotetta edelleen ylihinnoiteltuja.
– Kun ryhmän voitot ovat nousseet markasta euroon siirtymisen aikana viisinkertaiseksi, niin voihan siitä pari prosenttia alentaakin. Suomalaiset maksoivat Venäjälle rakennetut marketit.
Myös etukorttijärjestelmä saa haukkuja.
– Kaikki nämä bonus- ja plussahumpuukit: on siinä taas kansaa viety kuin pässiä narussa! Ylläpidetään kallista järjestelmää, jotta kuluttaja voi kuvitella saavansa jotakin halvemmalla. Myös ketjut ovat asian myöntäneet jo vuosia sitten, mutta totesivat myös, että ei näitä bonus- ja plussarahareikiä voi enää poistaa, koska kansa on totutettu tähän kuplaan.
Kriittisten kirjoitusten vastapainoksi sivuilla löytyy toki myös tyytyväisiä kuluttajia. Heidän moitteensa kohdistuu lähinnä valtavirran negatiiviseen asenteeseen.
– Olisi varmaan pitäny olla uutinen, että nostavat 400 tuotteen hintaa. Samat kommentit olisi silläkin tullut.
– Kyllä se on ihan sama mitä tehdään, niin aina te olette niiiiiiin negatiivisia! Hankkikaa positiivinen elämä, niin elämäki on mukavampaa!
Uutista on muutettu: Alunperin jutussa mainittiin, että S-ryhmä laskee hintoja vain Prismoissa. S-ryhmä laskee 400 ruokatarvikkeen hintaa Prismoissa ja 100 ruokatarvikkeen hintaa S-marketeissa.