Kuluttajat kaipaavat elintarvikkeisiin halvempia hintoja, mutta valikoimaakin pitäisi olla. Entä onko sillä väliä, ovatko tuotteet pahvilaatikoissa kaupan lattialla tai kauniisti hyllyihin aseteltuina?
S-ryhmä ilmoitti eilen laskevansa jopa 400 elintarvikkeensa hintaa. Erilaisissa hintavertailuissa Lidl on usein menestynyt halvimpana toimijana, nyt hintakilpailuun lähti aggressiivisemmin myös S-ryhmä. K-ruokakaupatkaan eivät aio jäädä seuraamaan touhua vierestä.
Sekä Ruokakesko että S-ryhmä eivät kuitenkaan ole valmiita tinkimään muista valteistaan hinnan vuoksi.
– Meidän asiakkaat kertovat, että he tykkäävät K-ruokakaupoista juuri sen takia, että tarjolla on Suomen laajimmat ruuan valikoimat ja parasta laatua ja parasta palvelua.
– Ne ovat meille, meidän asiakkaille tärkeitä asioita. Mikäli haluaisimme kilpailla pelkällä hinnalla, niin silloin olisi syytä pienentää valikoimia tai poistaa palveluita, Ruokakeskon johtaja Mika Rautiainen sanoo MTV:n Huomenta Suomessa.
SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä painottaa kotimaisuutta.
– Kotimaisena toimijana meillä on se erityispiirre, että meillä on paljon suomalaisia tuotteita. Jopa 80 prosenttia valikoimasta on Suomessa tuotettua.
Heikkilä nostaa esiin myös valikoiman laajuuden.
– Meillä on allergikoille tuotteita, meillä on lähi- ja luomutuotteita. Valikoimaa löytyy niin arkeen kuin juhlaankin.
MTV Uutiset jututti asiakkaita aamulla Kannelmäen Prismassa Helsingissä. Kriteerien listauksessa hinta näyttää asiakkailla nousevan kuitenkin ykköseksi.
– Monesti käydään Lidlissä, koska sieltä osan saa halvemmalla kuin muualta. Sieltä haetaan ja sitten loput muualta. Hinta on tärkein kriteeri, kun mennään kauppaan, asiakkaat Seija ja Kari sanovat.
Vaihdatko ruokakauppaa hinnanalennusten perässä?