Hintoja lasketaan nyt kilpaa suomalaisissa ruokakaupoissa, mutta miksi? Asiantuntijat vastaavat.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on kerrottu aiemmin tänä vuonna suomalaisten ruokakauppaketjujen hinnanalennuksista.
Tammikuussa uutisoitiin S-ryhmän päätöksestä pudottaa 400 Xtra-tuotesarjan tuotteen hintoja keskimäärin viidellä prosentilla. Suurimmat hinnanalennukset näkyivät naudan jauhelihassa, kookosmaidossa, pikakaurahiutaleissa sekä suklaahippucookieissa.
Helmikuussa hinnanalennuksista tiedotti puolestaan Kesko. K-ryhmän kaupoissa myytävien noin 200 K-Menu-tuotteen hintoja laskettiiin kilpailijan tavoin keskimäärin viisi prosenttia, parhaimmillaan jopa 30 prosenttia.
Helmikuun lopussa alennuskelkkaan hyppäsi myös Lidl, joka tiedotti laskeneensa joulukuusta alkaen noin 800 tuotteen hintaa. Uusimmat hinnanalennukset astuivat voimaan 29.2. ja ne koskivat lähes 300 tuotetta.
Lue myös: Moni saa vuosittain 850 euron ruokaedun: Tiesitkö tätä alkuperäisistä lounasseteleistä?
Miksi hintoja lasketaan nyt kilpaa?
Miksi suomalaiskauppaketjut laskevat yhtäkkiä kilpaa elintarvikkeiden hintoja? Huomenta Suomessa kysyttiin asiaa Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luodolta sekä Pellervon taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Sari Forsman-Huggilta.
Kari Luodon mukaan hintojen vaihtelu kuuluu markkinatalouteen ja on täysin normaalia.
– Viimeiset kaksi vuotta ruoan hinta on Suomessa noussut, mutta esimerkiksi vuonna 2014 oli pitkä jakso, jolloin ruoan hinta laski, Luoto kertoi Huomenta Suomen haastattelussa.
Sari Forsman-Huggin mukaan halpuuttaminen krtoo myös lisääntyneestä hintakilpailusta: kauppaketjut kilpailevat kuluttajien euroista ja ruokakaupan markkinaosuuksista. Koska ruoan hinta on muutaman vuoden ajan ollut nousussa, kuluttajista on tullut entistä hintatietoisempia.
– Se näkyy myös kaupan myyntimäärissä: kuluttajat ostavat vähemmän ja edullisempia tuotteita, Forsman-Hugg sanoo.
Kauppaketjut ovat nyt pystyneet alentamaan tiettyjen tuotteiden hintoja, koska kustannuspaineet ovat hieman hellittäneet. Forsman-Huggin mukaan kyse ei ole laajamittaisesta hintojen alentamisesta, vaan alennukset ovat kohdistuneet rajattuun tuotejoukkoon, kuten kauppojen omiin brändeihin.