Tämä on Teslan salainen ase

Teslan menetelmä voi auttaa jopa puolittamaan akkujen tuotantokustannukset.

Teslan pääjohtaja Elon Musk tähtää peräti 20 miljoonan uuden sähköauton vuotuiseen myyntiin vuosikymmenen loppuun mennessä. Aikamoinen harppaus yhtiöltä, joka viime vuonna ylsi vajaan miljoonan auton asiakastoimituksiin.

Suorastaan hillittömän kasvuodotteen avaimet löytyvät Teslan akkulaboratorioista. Musk kun uskoo kehitteillä olevan uuden akkuteknologian kääntävän pelin Teslan eduksi.

Uusi teknologia perustuu entistä kookkaampien akkukennojen ohella akun elektrodien tuotantotekniikan muutoksiin. Käytännössä uusi tekniikka lyhentäisi merkittävästi akkujen valmistusprosessia – ja säästäisi samalla selvää rahaa.

Puolittaisi kustannukset

Kuluvan vuoden elokuussa Musk ennakoi sijoittajatilaisuudessa, että kohuttu 4680-tyypin akku etenisi sarjatuotantoon jo kuluvan vuoden loppupuolella.

Kohuakku perustuu juuri edellä mainittuun teknologiaan. Mikäli asiat luistaisivat autopohatan kaavailemalla tavalla, uusi tekniikka voisi jopa puolittaa akkujen nykyiset tuotantokustannukset, uutistoimisto Reuters kertoo.

Menetelmä painaisi kustannukset 5 000–5 500 dollariin, sähköautoyhtiötä lähellä olevat asiantuntija arvelevat. Teslan pääasiallisesti käyttämän 2170-akun tuotanto on kaksi kertaa kalliimpaa.

"Ongelma ratkeaa, mutta..."

Teslan kannalta uuden akkuteknologian ja sen tuomien kustannusleikkausten kohtalonyhteys on aivan keskeinen menestyksen tae. Ilman toista ei ole toistakaan.

Mutkia matkassa kuitenkin on. Toistaiseksi 4680-akun tuotantomäärät ovat pysyneet rajallisina.

Todellista kustannussäästöä syntyy vasta kun tuotantomäärät saadaan kohdilleen. Asiantuntijoiden mukaan uusi tekniikka on kuitenkin vasta puolitiessään ja sen soveltaminen sarjatuotantoon kestää vielä tovin.

Niin tuskin tapahtuu ainakaan ennen ensi vuotta. Nobel-palkittu litiumioniakkujen kehittäjä Stan Whittingham pitää Muskin arviota käyttöönoton aikatauluista ylioptimistisena.

– Kyllä se ratkaistuksi saadaan, mutta ei ehkä niin nopeasti kuin hän toivoisi. Sen testaaminen tulee ottamaan oman aikansa, Whittingham arvioi.

Kallein komponentti

Akkupaketti on sähköauton kallein yksittäinen komponentti. Siinä mielessä sen tuotantokustannusten leikkaaminen kohentaisi sähköautojen kilpailukykyä myös polttomoottorimalleihin verrattuna.

Myös sijoittajat seuraavat silmä kovana kykeneekö Tesla painamaan sähköautojensa tuotantokustannukset tasolle, joka mahdollistaisi myös noin 30 000 dollarin sähköautojen valmistuksen – ja samalla myyntilukujen kasvattamisen lähelle vuosikymmenen lopun tavoitteita.

Teslan vahvuus moneen muuhun sähköautoja valmistavaan kilpailijaan verrattuna on, että yhtiö tekee itse omat akkunsa. Tämä takaa Teslalle myös kongressin äskettäin vahvistamat hankintatuet, jotka tarjotaan vain Yhdysvalloissa valmistetuille sähköautoille.

Säästöä jo syntynyt

Tähän mennessä Tesla on jo kyennyt leikkaamaan Model Y:n akkujen tuotantokustannuksia noin 2 000–3 000 eurolla, Reutersin haastattelemat asiantuntijat arvioivat. Kustannussäästöt ovat tulleet lähinnä 4680-akun aiempaa kookkaampien kennojen ansiosta.

Entistä nopeammin kasattavat kennot ovat lyhentäneet akkupaketin valmistusaikoja. Akkuja on uuden tuotantotekniikan turvin valmistettu pienimuotoisesti Fremontin tehtaalla Kaliforniassa ja sittemmin Texasissa sijaitsevalla Austinin-tehtaalla.

Ajan myötä uusi teknologia hyvin todennäköisesti korvaa aiemman wet-coating-menetelmän. Sähköintensiivinen, työvoimaa ja erityisiä tuotantovälineitä edellyttävä prosessi on tämän vuoksi myös kallis.

Lue myös:

    Uusimmat