Sähköauton tai ladattavan hybridin lataus onnistuu myös omalla kotipihalla erillisellä latauslaitteella
Suomessa latausasemia ja –järjestelmiä toimittavan Plugit Finlandin myynti- ja markkinointijohtaja Topi Aaltonen kertoo, että kiinnostus kotilatauslaitteita kohtaan on kasvanut samaa tahtia sähköautojen määrän kanssa.
PlugIt tarjoaa kaikkiin ladattaviin tehdasvalmisteisiin autoihin soveltuvia kotilatauslaitteita. Latausasemien hinnat vaihtelevat 800 eurosta noin 2000 euroon. Hintaan vaikuttavat latausaseman teho ja toimintatapa (pistoke tai pistorasia). Esimerkiksi Nissan LEAF-sähköauton hinta on noin 35 000 euroa ja Tesla-sähköauton hinta noin 80 000 euroa.
Laitteita on saatavilla joko kiinteällä kaapelilla tai sähköautojen lataamiseen tarkoitetulla pistorasialla varustettuna. Kotilatauslaitteen hankkimiseen ei ole saatavissa valtion tukea.
Esimerkkejä latausajoista
Automalli 3x32A
1x16A 1x8A
Akun koko
Nissan LEAF-täyssähköauto - 6,5h 13h 24 kWh Tesla-täyssähköauto 3,5h 23h 43,5h 85 kWh Mitsubishi Outlander -hybridi - 3,5h 6,3h 12 kWh Toyota Prius -hybridi - 1,5h 2,5h 4,4 kWh
Osa automaahantuojista tarjoaa ladattavan auton ostajalle veloituksetta lataustapakartoituksen. Kartoituksen tarkoituksena on varmistaa auton turvallinen lataaminen kotioloissa. Ajoneuvojen mukana tuleva tilapäislatauslaite mahdollistaa lataamisen myös tavallisesta kotitalouspistorasiasta. Mikäli näin on suunniteltu toimittavan, varmennetaan kartoituksessa kyseisen pistorasian soveltuvuus lataamiseen.
Aaltonen ei kuitenkaan halua suositella pistorasialatausta, sillä tavallisin kotitalouspistorasioita ei ole suunniteltu sähköautojen lataamiseen toisin kuin kotilatauslaitteet.
– Kotitalouspistorasiasta lataamisella latausajat ovat pidempiä, latauslaitteen kytkeminen tapahtuu jännitteisenä ja lataaminen koetaan hankalaksi.
– Normaalista pistorasiasta saa otettua 16 ampeeria, mutta Sesko (Suomen sähköteknillinen standardisoimisyhdistys) ei suosittele sähköautojen lataamiseen käytettäväksi kuin 8 ampeeria.
Kotilatauslaitteella sen sijaan on mahdollista päästä turvallisesti 16 ampeeriin, mikä nopeuttaa latausaikaa.
Pistorasiasta ladattaessa on myös toinen ongelma, joka liittyy tilapäislatauslaitteeseen – kaapeli muuntimineen kun painaa useita kiloja.
– Painava tilapäislatauslaite aiheuttaa kovan mekaanisen rasituksen tavalliseen pistorasiaan, Aaltonen kertoo.
Pitkäaikainen mekaaninen rasitus saattaa vioittaa pistorasiaa sekä kaapelia. Pistorasian yhteyden ollessa jännitteellinen vika pistorasiassa saattaa pahimmassa tapauksessa aiheuttaa tulipalovaaran.
PlugIt toimii lataamisen asiantuntijayhteistyökumppanina Audille, Volkswagenille, Mercedes-Benzille, Mitsubishille, Nissanille, Volvolle sekä Teslalle.