Sähköpotkulaudoista johtuvat onnettomuudet kuormittavat terveydenhuoltoa isoimmissa kaupungeissa – "Tarvitseeko olla öisin tarjolla humalaisille?"

Sähköpotkulautailijoiden onnettomuudet kuormittavat terveydenhuoltoa suurissa kaupungeissa. Tämä näkyy erityisesti yöaikaan, kerrotaan Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä (Hus) ja Tampereen yliopistollisesta sairaalasta (Tays) STT:lle.

Sähköpotkulautoja löytyy jo useista isommista kaupungeista ympäri maata, ja turvallisuushuoliin on reagoitu jopa valtiotasolla. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) aikoo pitää keskiviikkona alan yritysten kanssa palaverin, jossa käsitellään sähköpotkulautojen turvallisuuskysymyksiä.

Viikko sitten Husin tiedotteessa kerrottiin, että toukokuun alusta juhannukseen pelkästään Helsingin Meilahden yhteispävystyksessä on hoidettu noin 150:tä sähköpotkulautaonnettomuudessa loukkaantunutta.Husin osastonylilääkäri Arja Kobylin kertoo, että sähköpotkulautaonnettomuudet ylityöllistävät Meilahden pientraumapistettä.

– Jos on kymmenenkin ylimääräistä merkittävää vammaa, joita täytyy kuvantaa ja tikkailla, olisi hyvä, että olisi yksi ylimääräinen lääkäri ja yksi ylimääräinen sairaanhoitaja.

Samaan aikaan sairaanhoitajista on valtakunnallinen pula, minkä vuoksi päivävuoroonkin on Kobylinin mukaan hankala saada työvoimaa.

Kobylin nostaa esiin myös onnettomuuksien lisäkustannukset. Tarvittava lisätyövoima, vammojen jatkokontrollit, toimintakyvyn pysyvät haitat sekä mahdolliset elämänmittaiset vaikeat aivovammat tuovat kustannuksia yhteiskunnalle.

Sähköpotkulautaonnettomuudet voivat vaikuttaa myös muiden päivystyspotilaiden hoidon viivästymiseen.

"Tarvitseeko olla öisin tarjolla humalaisille?"

Myös Tampereella sähköpotkulaudoilla itsensä teloneet ovat uusi näkyvä potilasryhmä.Tampereen yliopistollisessa sairaalassa (Tays) hoidetaan sähköpotkulautatapaturmia viikonloppuisin joka yö, kertoo ylilääkäri Mikko Franssila.

Pään alueen ruhjeet ja murtumat sekä rannemurtumat ovat tyypillisimpiä Taysin alueella. Osaa potilaista on jouduttu hoitamaan teho-osastolla.

– Kun onnettomuuksia tapahtuu pään alueelle nuorille ihmisille, on syytä miettiä, miten niitä saisi estettyä, Franssila toteaa.

Sekä osastonylilääkäri Kobylinin että ylilääkäri Franssilan mukaan humalassa ajaminen näkyy sähköpotkulautaonnettomuuksissa. Kobylinin mukaan kypärääkään ei ole suurimmalla osalla käytössä, jolloin pään iskut voivat olla hyvin vakavia.

– En laittaisi sähköpotkulautoja kokonaan pannaan, mutta tarvitseeko niiden olla öisin tarjolla humalaisille? Kobylin pohtii.

Myös vauhti vaikuttaa loukkaantumisen vakavuuteen. Taysin Franssila kertoo, että maksiminopeuden laskeminen nykyisestä 25 kilometrin tuntivauhdista 15:een voisi jo lieventää onnettomuuksista tulevia vammoja.

Sähköpotkulautayhtiö Voi tiedotti perjantaina alentavansa nopeuksia kokeiluluontoisesti Helsingin ravintola-alueilla yöaikaan. Turussa taas kokeillaan matalan nopeuden alueita tietyillä jalankulkijoiden suosimilla katuosuuksilla.

Lue myös:

    Uusimmat