Sebastien Loebilta mieluisa uutinen rallifaneille – "Meidän on löydettävä kompromissi"

Ralli-ikoni Sebastien Loeb ajaa tulevana viikonloppuna uransa ensimmäisen kilpailun MM-sarjassa Fordin kalustolla.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Loeb kilpailee Monte Carlon MM-rallissa Ford Puma Rally1 -hybridiautolla. Toistaiseksi Loeb on sopinut brittitiimin kanssa vain kauden avauskisasta, mutta yhdeksänkertainen mestari ajaisi mielellään myös joitain muita ralleja.

– En osaa sanoa, mitä ne kisat voisivat olla. Ajan tänä vuonna myös Extreme E -sarjassa ja ehkä siis lisää ralleja. En kuitenkaan halua ajaa 15:tä eri kilpailua. Meidän on löydettävä kompromissi.

Monte Carlo -ralliin Loeb matkasi käytännössä suoraan viime perjantaina päättyneen kaksiviikkoisen Dakar-rallin jälkeen, joka järjestettiin nyt kolmatta kertaa Saudi-Arabiassa. 47-vuotias konkari ei myönnä, että väsy painaisi puserossa.

– Olen ihan fressi. Kun Dakar menee hyvin, olet jo iltapäivällä takaisin huoltoparkissa. Minun Dakarini sujui varsin hyvin, kisassa toiseksi ajanut Loeb summaa.

– Ei minun tarvinnut missään hiekkadyyneillä nukkua, vaan sain levätä ihan kunnon sängyssä joka yö. En ole väsynyt, mutta onhan tässä sopeutumista taas johonkin erilaiseen, Loeb jatkaa ja viittaa uusiin Rally1-hybrideihin.

Uutta autoa Loeb on testannut muutaman päivän. Edellisen kerran mies oli Puman puikoissa viime sunnuntaina Ranskan Alpeilla.

– Auto on aika voimakas. Lyhyen hetken voimaa on enemmän kuin ennen, mutta se voimantuotto ei ole tasaista. Sitä pitää kunnioittaa, Loeb toteaa.

– Uusi auto on myös entistä painavampi, eikä meillä ole keskilukkoa, ja myös perinteinen vaihdekeppi on tullut takaisin. En tiedä, onko auto nopeampi vai hitaampi kuin edeltäjänsä, mutta yleisfiilis siitä on ihan hyvä. Balanssi on ihan hyvä, mutta vähän se aliohjaa hitaissa mutkissa.

Monte Carlossa seitsemän kertaa urallaan voittanut Loeb odottaa hieman normaalista poikkeavaa kilpailua. Lunta ja jäätä ei tällä kertaa reitillä ole juurikaan.

– On tosi kuivaa. En esimerkiksi muista, että olisimme koskaan ajaneet Turinia ihan kuivalla asvaltilla. Nyt ei ole lunta oikeastaan edes teiden reunoilla. Tämä on kuin kuivan kelin asvalttiralli.

Lue myös:

    Uusimmat