Eurooppaa ovat viime aikoina kuohuttaneet useat tapaukset, joissa rekkojen konteista on löytynyt kymmenittäin kovia kokeneita siirtolaisia, joko elossa tai kuolleina.
Britanniasta rekkoja on löytynyt kaksi: Lontoon läheltä Essexistä, jossa oli yhteensä 39 kuolonuhria, ja Kentistä, jonka yhdeksän matkustajaa olivat elossa. Keskiviikkona myös Belgiasta löytyi hedelmärekka, jonka kaksitoista matkustajaa niin ikään olivat selvinneet hengissä.
Essexin rekan uhrien arvellaan tällä hetkellä olevan vietnamilaisia. Belgiasta löydetyn rekan siirtolaiset ovat kotoisin Syyriasta ja Sudanista. Kentin rekan matkustajien kansallisuudesta ei ole tietoa.
Voisiko vastaavaa tapahtua Suomessa? Onko vain ajan kysymys, kun Vaalimaan yli vyöryy epämääräinen rekka täynnä henkihieverissä olevia tai mahdollisesti jo menehtyneitä siirtolaisia, kuin teuraaksi matkaavaa karjaa?
Lue myös: Britannian kuolonrekasta löytyneiden vainajien kansalaisuudet vahvistuivat
"Suomalainen infrastruktuuri on täysin erilaista"
Tuskinpa, arvioi MTV Uutisten haastattelema Suomen Punaisen ristin kansainvälisen avustustoiminnan johtaja Kalle Löövi.
– Näitä rekkoja on lähtenyt yleensä isoista lastauspaikoista ja liikenteen solmukohdista, kuten satamista. Kaikkihan on aina mahdollista, mutta hyvin epätodennäköiseltä tuntuu. Meidän liikenneinframme on rakennettu eri tavalla.
Löövi myös huomauttaa, että suomalainen työ siirtolaisten ja turvapaikanhakijoiden kanssa on järjestelmällisempää kuin monissa muissa paikoissa Eurooppaa.
– Me teemme kuitenkin työtä viranomaisten tuella.
Lue myös: Saeed, 35, yritti päästä hoitoon, mutta tukehtui kuoliaaksi 70 muun tavoin – Lontoon kuolemanrekka on vain yksi esimerkki siitä, miten Eurooppaan pyrkivät menettävät henkensä
Pakoon henkensä kaupalla
BBC:n haastattelema Ison-Britannian Punaisen ristin pakolaisavun johtaja Debbie Buster muistuttaa, että ihmiset lähtevät pakoon henkensä kaupalla, koska "sekin on parempi ratkaisu kuin jääminen."
BBC:n saamien tietojen mukaan viiden vuoden aikana maailmalla on kuollut noin 25 000 pakolaista, heistä valtaosa eli reilut 17 000 hukkumalla.
Turkin ja Bulgarian raja on muodostunut viime vuosina yhdeksi pakolaiskriisin pääkallopaikasta. Liikenne on ollut niin vilkasta, että rajalle on päädytty rakentamaan aita.
– Tämän takia pakolaiset pyrkivät matkoillaan yhä enemmän piiloon, SPR:n Löövi selittää.
BBC:n Itä-Euroopan kirjeenvaihtaja Nick Thorpe kertoo, että yhä vaikeammaksi käyvä laillinen pakomatka ajaa ihmiset epätoivoisiin tekoihin.
– Epäviralliset reitit ovat vaarallisempia. Lisäksi pakolaiset siirtyvät ihmissalakuljettajalta toiselle etenkin Bulgarian ja Serbian alueilla. Sitten he nousevat rekkoihin.
SPR:n Löövi: Rekkamatka "kylmää kyytiä"
Rekkatapaukset eivät SPR:n Kalle Löövin mukaan ole mitenkään uusia tai poikkeuksellisia, mutta samalla kyseessä ei myöskään ole mikään "epidemia".
– Nämä viime aikojen tapaukset ovat vain sattuneet osumaan ajallisesti lähelle toisiaan.
Löövin mukaan siirtolaisten matkustusvälineet määrittyvät usein tilanteiden ja olosuhteiden mukaan. Veden yli tullaan tietenkin veneellä.
– Mutta kyllä monet hyppäävät juniinkin. Se on melko sattumanvaraista.
Rekka on kuitenkin matkustusvaihtoehdoista äärimmäisin ja vaarallisin.
– Rekalla matkaaminen on suurimman osan vuodesta aika kylmää kyytiä.