Suomenlahden pilvimysteeri saa jälleen jatkoa.
Koko pilvimysteeri sai alkunsa, kun MTV Uutiset kertoi maanantaina helsinkiläisen Ailan Tallinnan risteilyllä Suomenlahdella näkemästä jättimäisestä pilvestä meren pinnan läheisyydessä.
Tuolloin Turun yliopiston siitepölytiedotuksen yksikön johtaja Annika Saarto arveli kyseessä olevan mäntypuun siitepölypilvi, joka oli siirtynyt maalta merenpinnan läheisyyteen leijumaan.
Päivää myöhemmin kerroimme Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Seppo Knuuttilan näkemyksestä mysteeripilveen. Hän arveli meren yllä leijuvan keltaisen pilven olevan peräisin laivojen pakokaasuista. Tutkijan mukaan vastaavanlaisia saastepilviä muodostuu Suomenlahdelle sopivan tyynen sään salliessa, ja ilmiö on erityisen tuttu keväisin.
– Pakokaasupilvi on näkyvissä aina, kun säätila sen mahdollistaa. Uutisessa olevassa kuvassa kyseessä ei siis ollut siitepölypilvi, vaan laivojen pakokaasuista peräisin oleva saastepilvi, Knuuttila arvioi tuolloin.
Uusi teoria pilvestä
Pilvimysteeri ei kuitenkaan päättynyt vielä tähän. Suomen Varustamot julkaisi eilen tiedotteen, jossa keltaiseen mysteeripilveen annetaan oma ratkaisuehdotus.
– Suomen Varustamot ry:llä ei ole tarkempaa tietoa Suomenlahden yllä olevan siitepöly- tai saastepilven koostumuksesta. Pidämme hyvin mahdollisena, että kyseinen pilvimuodostelma on tullut maalta Suomenlahden yläpuolelle korkeapaineen ja suihkuvirtausten mukana, mahdollisesti etelästä tai idästä, ja vasta kylmään meren päällä painuneet lähemmäs merenpintaa ja inversiotilanteesta johtuen jäänyt lähelle merenpintaa, tiedotteessa arvioidaan.
Suomen Varustamot toteaa, että Ilmatieteenlaitos suorittaa päivittäin ilmanlaatumittauksia, eivätkä esimerkiksi rikkipäästöt ole yhdistyksen mukaan ihmisille haitallisella tasolla.
– Pidämme johtopäätöksiä merenkulun osuudesta Suomenlahden yllä olevaan pilvenmuodostukseen hyvin ennenaikaisina, Suomen Varustamot päättää.