Ranskalaisen DS:n uuden sedanin perässä on valtavirrasta poikkeava vilkkuratkaisu.
Ranskalaisesta Citroenista erkaantuneen DS-premiumjaoston lippulaivasedan esiteltiin Kiinan-markkinoille suunnattuna versiona jo viime vuonna. Ensi viikolla käynnistyvässä Geneven autonäyttelyssä nähdään kuitenkin nyt tämän DS 9 -nimeä kantavan sedanin eurooppalainen painos.
Vaikka DS 9 näyttääkin ulkoisesti mukavan persoonalliselta, on sillä selkeä yhteys Peugeotin 508:aan. Samaan PSA-konserniin kuuluvan Peugeotin 508-mallista myydään Kiinassa pidennettyä versiota, ja se jakaakin DS 9:n kanssa saman perusrakenteen.
Kohtelias nyökkäys menneelle legendalle
Moni muistaa ikonisen Citroen DS:n, jota valmistettiin vuosina 1955–1975. Tuolla futuristisen näköisellä DS:llä ja nykypäivän premium-Citroeneilla ei ole paljoakaan yhteistä, mutta uudessa DS 9:ssä yksi idea on napattu suoraan alkuperäisestä DS:stä.
Sen takavilkkujen sijoittelu on nimittäin selkeä viittaus entisaikojen ikonin suuntaan.
DS 9:n suuntavilkut ovat keulassa varsin oletettavassa paikassa, mutta takana niitä ei ole laitettu muiden valoelementtien kanssa samaan nippuun, vaan vilkut löytyvät C-pilarista läheltä kattolinjaa. Niiden muotoilu ei tosin ole läheskään niin radikaali kuin alkuperäisessä DS:ssä, mutta idea on joka tapauksessa täysin sama.
Hybridivoimaa
DS 9:n myynti käynnistyy etuvetoisella 225-heppaisella versiolla. Myöhemmin mallisto täydentyy 250-hevosvoimaisella mallilla, joka on niin ikään etuvetoinen. Myöhemmin tulossa on myös nelivetoinen ja 360 konia kehittävä versio. Kaikki kolme ovat ladattavia hybridejä.
12 kWh:n akusto tarjoaa yhdellä latauksella mallista riippuen 40–50 kilometrin sähköisen toimintamatkan.
Lähde: DS