Tornion ja Haaparannan välistä siltaa vahvistetaan. Projekti tulee parantamaan Naton yhteyksiä pohjoisessa, sanovat uutistoimisto Reutersin haastattelemat sotilasasiantuntijat.
Naton pääsy uusille alueille sekä niiden infrastruktuuri avaavat liittolaisille mahdollisuuksia valvoa Moskovaa. Se mahdollistaa myös Luoteis-Euroopan käsittelemisen yhtenäisenä lohkona, sanovat lähes parikymmentä diplomaattia, sotilas- ja turvallisuusasiantuntijaa uutistoimisto Reutersille.
Tullitietojen mukaan lähes 96 prosenttia Suomen ulkomaankaupasta tapahtuu Itämeren yli. Mikäli konflikti Venäjän kanssa syttyisi Itämeren alueella, Naton käyttämä meriväylä olisi hyvin haavoittuva. Venäjällä on merkittäviä sotilaallisia voimia Pietarissa ja Kalingradissa.
Pohjoinen rautatieyhteys idän ja lännen välillä tarjoaa vaihtoehtoisen kulkureitin.
Yhdysvaltalainen kenraalimajuri Gregory Anderson pitää monipuolista infrastuktuuria ratkaisevan tärkeänä sodankäynnille.
– Mikä tahansa infrastruktuuri, joka mahdollistaa joukkojen nopean liikuttamisen, olipa kyse sitten satamista, lentokentistä, rautateistä tai moottoriteistä, on merkittävä osa sotaa, kenraalimajuri kertoo.
Riski voi vähentyä myös Ruotsin liittyessä Natoon
Ruotsi aikoo hankkia uuden sukupolven sukellusveneitä Itämerelle vuoteen 2028 mennessä. Näiden sukellusveneiden avulla voidaan Ruotsin ensimmäisen sukellusvenelaivueen komentajan, Fredrik Lindenin, mukaan saavuttaa merkittävä parannus haavoittuvan merenpohjan infrastruktuurin suojelussa ja pääsyn säilyttämisessä.
Molemmat kehityshankkeet osoittavat, miten laajentunut liittouma muokkaa Euroopan turvallisuuskarttaa. Alueet Baltiasta Lappiin voivat tulla lähes integroituneeksi toiminta-alueeksi Natolle.
– Natolle on hyvin tärkeää nähdä koko pohjoinen osa nyt yhtenä kokonaisuutena, sotilasliiton everstiluutnantti Michael Maus kertoo. Hän johti työryhmää, joka vastasi Suomen sotilaallisen integraation edistämisestä Natoon.
Lähde: Reuters