Kuluvan vuoden ensimmäisen puoliskon aikana sovelluskaupoissa kulutettiin rahaa yhteensä runsaat 29 miljardia euroa, kertovat Sensor Towerin tilastot. App Store kaappasi valtaosan tuloista.
Applen App Storessa sovelluksiin käytettiin yhteensä 19,2 miljardia euroa, josta Applelle itselleen kertyi noin 15,5 miljardin tulot. Kasvua vuoden takaiseen oli 26,8 prosenttia. Mielenkiintoista kyllä, Googlen Play-kauppa kasvatti tulostaan suhteessa vieläkin enemmän, noin 30 prosenttia, mutta rahaa Androidin suosituimmassa sovelluskaupassa käytettiin silti vain noin 10,5 miljardia euroa. Näin ollen noin 60 prosenttia sovelluskaupan arvosta tuotti Applen App Store.
Sovelluskauppa yhteensä kasvoi edellisvuoteen verrattuna 27,8 prosenttia, eli vajaan kolmanneksen. App Store on edelleen selkeästi Google Playta edellä, mutta on hyvä huomioida, että valtavilla Kiinan markkinoilla ei Googlen palveluita käytetä, mikä osaltaan vaikuttaa lukuihin.
Ylivoimaisesti tuottavin sovelluskategoria oli, kenties vähemmän yllättäen, pelit. Mobiilipeleihin nimittäin käytettiin yhteensä 22,7 miljardia euroa Tencentin Honor of Kingsin napatessa tuottavimman tittelin. Pelikategorian ulkopuolella parhaiten menestyivät Netflix ja Tinder.
Latausmäärissä suosituimpien listaa puolestaan dominoivat Facebookin sovellukset. Neljän kärjen nimittäin valloittivat WhatsApp, Messenger, Facebook ja Instagram.