Oulussa jatkuu tänään huikea tapahtuma, jossa start up -yrityksen työntekijät pitävät myyntipuheita avannossa. Tapahtuma lähetetään netissä ympäri maailmaa ja sitä voivat seurata muun muassa huippuluokan sijoittajat.
Polar Bear Pitching -tapahtumassa valittiin eilen kilpailun 12 finalistia, joiden on määrä pitää myyntipuheensa tänään. Kilpailussa on osanottajia ympäri maailmaa.
– Tapahtuman on tarkoitus kiinnittää johtajien ja median huomiota. Yrityksen työntekijät näyttävät, mitä todella ovat valmiita tekemään yrityksensä menestyksen eteen, selvittää Polar Bear Pitching -tapahtuman markkinointivastaava Anne Sorvari.
Oulussa värjötellään tänään 14 asteen pakkasessa, joten myyntipuheita pidetään melko viileässä vedessä.
– Pisimmät myyntipuheet kestävät yli neljä minuuttia, mutta tavallisin myyntipuheen aika on 2-3 minuuttia.
Sorvari kertoo, että myyntipuheen pitää olla kunnossa, vaikka se tehdäänkin avannosta käsin.
– Kylmyydestä huolimatta tarinan pitää olla kunnossa eli tiedetään, mitä puhutaan ja kenelle puhutaan eli yleisö pitää aina ottaa huomioon. Meidän pitchaajista ei lainkaan huomaa, että he ovat avannossa. He puhuvat niin hyvin, Sorvari kehuu.
Myyntipuheissa on nähty mielenkiintoisia avauksia.
– Esimerkiksi virolainen start up -yritys esitteli ruokailuvälineitä, jotka voi syödä. Sitten meillä on yritys, joka on keksinyt idean päivittää nettisivuja pelkän sähköpostin avulla. Meillä on myös yritys, joka on keksinyt kasvin tarpeen mukaan säädeltävän valon, luettelee Sorvari mielenkiintoisia ideoita.
Kilpailun voittaja saa maineen lisäksi 10 000 euroa ja matkan Kiinaan.