Työsuhdeautojen ykkösenä keikkuu Suomessa tuttuun tapaan Skoda. Ruotsissa piikkipaikalle voisi kuvitella Volvon, mutta näin ei enää ole.
Suomessa on ensirekisteröity alkuvuoden ja elokuun lopun välisenä aikana 79 492 henkilöautoa, joista yritysten nimiin on mennyt 14 615.
Suomalaisten työsuhdeautoilijoiden suosikkimerkki on Skoda, joka on kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista toiseksi yleisin. Toiseksi suosituin työauto on Volkswagen, kolmanneksi Toyota. Viiden kärjen täydentävät Volvo ja Mercedes-Benz.
– Suomessa työsuhdeautoksi valitaan yleensä perheen niin sanottu ykkösauto, mikä heijastuu yritysautomerkkien suosioon. Premium-autot korostuvat. Yritykset ovat myös valveutuneita kokonaiskustannusajattelusta pelkän listahinnan sijaan. Sekin näkyy merkkien suosituimmuudessa, autoja yrityksille liisaavan ALD Automotiven kehityspäällikkö Päivi Lindqvist sanoo yhtiön tiedotteessa.
Yritysautolla tarkoitetaan kaikkia yrityksen tai yhdistyksen nimiin rekisteröityjä henkilöautoja. Viranomais- ja hälytysajoneuvot eivät ole yritysautoja. Suurin osa yritysautoista on yritysten ja yhdistysten henkilökunnan käytössä olevia leasing- ja työsuhdeautoja.
Kiiltävä kiinnostaa, perusvarmaan päädytään
Kaiken kaikkiaan Suomen suosituimmat automerkit olivat viime vuonna suosituimmuusjärjestyksessä Toyota, Skoda, Volkswagen, Volvo ja Ford.
Suurimmat erot työautotilastoon ovat Toyotan kärkipaikka ja Mercedes-Benzin suosio työautona.
– Suomalaisten yrityspäättäjien näkökulmasta Volkswagen ja Skoda ovat myös kiinnostavimmat merkit. Niihin ei siis päädytä sattumalta, vaan niitä aktiivisesti halutaan. Noin 50 prosenttia yrityspäättäjistä sanoo Skodan kiinnostavan, noin 70 prosenttia rekisteröi yrityksen nimiin sellaisen. Mersun ja BMW:n kohdalla menee toisinpäin. Yli 40 prosenttia haaveilee niistä, reilut 30 prosenttia hankkii sellaisen, Lindqvist kertoo.
Tiedot perustuvat asiantuntijayritys ValueClinicin helmi- ja maaliskuussa tekemään kyselytutkimukseen.
Suurin ero yritysten haaveiden ja tekojen välillä on Audin ja Toyotan kohdalla. Audi kiinnostaa lähes joka toista yrityspäättäjää, mutta sellaisen on hankkinut noin joka kolmas. Toyotan taas nimeää kiinnostavaksi 30 prosenttia vastaajista, mutta sellaisen on päätynyt rekisteröimään melkein joka toinen.
Samanlainen tilanne on Volvolla. Volvon valitsee käyttöönsä useampi kuin merkin nimeää kiinnostavaksi. Tesla puolestaan kiinnostaa 13 prosenttia yrityspäättäjistä, mutta sellaisen on hankkinut hyvin harva.
Automaattivaihteet jyräävät
Kyselytutkimus osoittaa, että statusarvo ei ole suomalaisyrityksille autossa tärkeää. Brändimielikuvaa miettii yritysautovalinnassaan vain 15 prosenttia päättäjistä. Tärkeimpiä tekijöitä ovat kokonaiskäyttökustannukset, hankintahinta, turvallisuus ja automaattivaihteisto.
– Automaattivaihteistoa suosii jo 90 prosenttia yrityspäättäjistä. Tämä on seikka, joka mukailee yleistä mielipiteenmuutosta. Työsuhdeautoissa automaattivaihteisto on ollut jo pitkään valtavirtaa, mutta nyt ne näyttävät jyräävän myös yksityisellä puolella, Lindqvist toteaa.
Vähäpäästöisyys on yritysautovalinnan viidenneksi tärkein kriteeri, mutta sen merkittävyys on edellisestä tutkimuksesta pudonnut 45 prosentista 41 prosenttiin. Se liittynee lähinnä päästöjen mittaamistavan muuttumiseen, eikä niinkään suoranaisesti ympäristötiedostavuuden vähentymiseen.
Ruotsissa on prameaa
Työsuhdeautojen suosikkimerkit ovat yllättävän yhteneväisiä koko pohjoisessa Euroopassa. Volkswagen on tässä voittajamerkki. Se on yritysautona eniten käytetty merkki Ruotsissa ja Saksassa. Suomessa se on kakkonen, mutta Venäjällä taas suosituin. Maiden data on suoraan kunkin kansallisista tilastoista, paitsi Venäjän perustuu ALD:n tilastoihin.
Ruotsissa on tavattu suosia autoilussa ruotsalaista eli Volvolla on länsinaapurissa erittäin vankka asema. Volkswagenin nousu Volvon ohi suosituimmaksi yritysautoiksi onkin Lindqvistin mukaan yllättävää.
– Ruotsissa Volvo on tarjolla käytännössä jokaiselle liisaajalle. Siksikin Volvon kakkossija yllättää. Ylipäätään ruotsalaiset näyttävät painottavan suomalaisia enemmän prameutta, sillä Mercedes-Benz on kolmantena, Ford neljäntenä ja BMW viidentenä. Suomalaisten ykkössuosikki Skoda loistaa poissaolollaan, Lindqvist miettii.
Saksalainen liikennekulttuuri on tunnetusti hyvin pohjoismaisen kaltainen. Ja yhtälailla tunnetusti sielläkin suositaan sikäläistä. Yritysautojen kärkiviisikko on Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW, Ford ja Audi. Samaa paikallisuutta on myös Ranskassa, jossa Renault, Peugeot, Citroen, Volkswagen, Ford ovat suosituimmat yritysautomerkit.
Lähde: ALD Automotive